Curt Gelin skriver följande om Grinden i sin bok båt 500 segelbåtar i test.
Grinden liknar en grindval med sina runda, kraftfulla former och sin speciella akter. Båten är inte det minsta insmickrande men ändå formskön som få, en uppseendeväckande båt med mycket karaktär. Utstrålningen är närmast militär funktion, vilket ger Grinden en särdeles personlig stil och stor status bland kännare av segelbåtar. Bakom denna speciella havskryssare stod arkitekten, konstruktören och båtbyggaren Peter Bruun i Helsingör.
Konkret betyder detta att Grinde har en ovanligt bred och fyllig stäv som bär på undanvind och ger bra styrförmåga. Även den cirkelbågsformade botten är ovanlig men inte olik många andra vassa båtar vid den här tiden. Deplacementet är måttligt och framför rodret sitter en stor skädda. Sina yttermått till trots rankades Grinde som en halvtonnare på sin tid, vilket säger en del om hennes seglingsförmåga.
I inredningen var ledstjärnan att den skulle fungera lika bra - i hamn som till sjöss. I praktiken innebär det att man har en salong med sjökojer under däck, pentry längskepps i aktern, stort fast bord i mitten och en förpik med två nästan fullgoda kojer - 1,90 X 0,64 meter. Toaletten midskepps är ovanligt rymlig och med stängning åt bada hållen. Det är värt att notera att ståhöjden är 1,82 meter från nergången till förpiken. Kojerna är 1,90 meter långa utom stickkojen som är hela 2,30 meter och därmed bästa sovplatsen ombord. Pentryt är litet, utan full ståhöjd.
Konstruktörens kunskaper om båtbyggeri inspirerade honom att göra ett gott hantverk i inredningen. Därför är den gjord i ljus teak i goda dimensioner med böjlimmade kantlister i ljusare träslag. Även durken och kojfronterna är i lackad mahogny med perfekt ytfinish. Skrovet är isolerat med 5 millimeter bastukork. Likväl är Grinde råbarkad invändigt, beroende på att tak och ruffsidor är i grå, rollad plast.
Peter brun själv säger så här om båten
Jag är starkt påverkad av Aage Utzon, som ritat manga fina båtar hemma i Danmark. Eftersom jag är utbildad hos honom, och alla hans båtar var
spetsgattade och kända för att vara goda sjöbåtar, kändes det riktigt att rita Grinde efter samma idéer. De gamla linjerna har jag förenat med delat lateralplan, utformat efter moderna principer med harmoniska och obrutna linjer som medför att båten uppför sig väl under skiftande krängning.
Dimensioner | |
Längd ( över allt (LoA) ) | 8,20 m |
Längd ( i vattenlinjen (LvL) ) | 7,60 m |
Bredd | 3,12 m |
Djupgående | 1,70 m |
Vikt utan motror | 3 500 Kg |
Kölvikt (järn) | 1 600 Kg |
Deplacement | ca 4 Ton |
RM 30° | 17.97 kNm |
Masthöjd över vatten | 12.80 m |
|
|
Segel | |
Storsegel | 19 m2 |
Fock | 25 m2 |
Genua | 32 m2 |
Spinnacker | 70 m2 |
|
|
Konstruktion | |
Skrov Handupplagt enkellaminat 450g/m2 huggen matta | |
Ovan vattenlinjen | 8 lager |
Under vattenlinjen | 11 lager |
Kring kölinfästningen | 16 lager |
Kölsula med sex tvärgående bottenstockar, inget kölsvin | |
Rufftak, däck och sittbrunnsbotten i 10mm balsakärna och 450g/m2 huggen matta | 7 lager |
|
|
Inredning | |
Skåp, kojjer luckor etc. | 12-16 mm Kaja mahogny |
Durk och grabbräcken | Teak |
Pentry | |
Bänkskiva i byssan och toalett | Formica |
Isbox | |
Spritkök | |
Garderob | |
Navigationsbord | |
|
|
Riggmått | |
P-mått | ca 10 m |
Bomlängd | ca 3,2 m |
E-mått | 3 000 mm |
S-mått (akterkant mast till skotinfästning) | 1 600 mm |
FH (höjd förtriangel) | 12 300 mm |
SPL (längd spinnackerbom) | 3 700 mm |