Båten

Grinde 28, en dansk klassiker, en stark båt som seglar bra.

Curt Gelin skriver följande om Grinden i sin bok båt 500 segelbåtar i test.

Grinden liknar en grindval med sina runda, kraftfulla former och sin speciella akter. Båten är inte det minsta insmickrande men ändå formskön som få, en uppseendeväckande båt med mycket karaktär. Utstrålningen är närmast militär funktion, vilket ger Grinden en särdeles personlig stil och stor status bland kännare av segelbåtar. Bakom denna speciella havskryssare stod arkitekten, konstruktören och båtbyggaren Peter Bruun i Helsingör.

Konkret betyder detta att Grinde har en ovanligt bred och fyllig stäv som bär på undanvind och ger bra styrförmåga. Även den cirkelbågsformade botten är ovanlig men inte olik många andra vassa båtar vid den här tiden. Deplacementet är måttligt och framför rodret sitter en stor skädda. Sina yttermått till trots rankades Grinde som en halvtonnare på sin tid, vilket säger en del om hennes seglingsförmåga.

I inredningen var ledstjärnan att den skulle fungera lika bra - i hamn som till sjöss. I praktiken innebär det att man har en salong med sjökojer under däck, pentry längskepps i aktern, stort fast bord i mitten och en förpik med två nästan fullgoda kojer - 1,90 X 0,64 meter. Toaletten midskepps är ovanligt rymlig och med stängning åt bada hållen. Det är värt att notera att ståhöjden är 1,82 meter från nergången till förpiken. Kojerna är 1,90 meter långa utom stickkojen som är hela 2,30 meter och därmed bästa sovplatsen ombord. Pentryt är litet, utan full ståhöjd.

Konstruktörens kunskaper om båtbyggeri inspirerade honom att göra ett gott hantverk i inredningen. Därför är den gjord i ljus teak i goda dimensioner med böjlimmade kantlister i ljusare träslag. Även durken och kojfronterna är i lackad mahogny med perfekt ytfinish. Skrovet är isolerat med 5 millimeter bastukork. Likväl är Grinde råbarkad invändigt, beroende på att tak och ruffsidor är i grå, rollad plast.

Peter brun själv säger så här om båten

Jag är starkt påverkad av Aage Utzon, som ritat manga fina båtar hemma i Danmark. Eftersom jag är utbildad hos honom, och alla hans båtar var
spetsgattade och kända för att vara goda sjöbåtar, kändes det riktigt att rita Grinde efter samma idéer. De gamla linjerna har jag förenat med delat lateralplan, utformat efter moderna principer med harmoniska och obrutna linjer som medför att båten uppför sig väl under skiftande krängning.

Båtfakta

Dimensioner  
Längd ( över allt (LoA) ) 8,20 m
Längd ( i vattenlinjen (LvL) ) 7,60 m
Bredd 3,12 m
Djupgående 1,70 m
Vikt utan motror 3 500 Kg
Kölvikt (järn) 1 600 Kg
Deplacement ca 4 Ton
RM 30° 17.97  kNm
Masthöjd över vatten 12.80 m

Segel  
Storsegel 19 m2
Fock 25 m2
Genua 32 m2
Spinnacker 70 m2

Konstruktion  
Skrov Handupplagt enkellaminat 450g/m2 huggen matta  
Ovan vattenlinjen 8 lager
Under vattenlinjen 11 lager
Kring kölinfästningen 16 lager
Kölsula med sex tvärgående bottenstockar, inget kölsvin  
Rufftak, däck och sittbrunnsbotten i 10mm balsakärna och 450g/m2 huggen matta 7 lager

Inredning  
Skåp, kojjer luckor etc. 12-16 mm Kaja mahogny
Durk och grabbräcken Teak
Pentry  
Bänkskiva i byssan och toalett Formica
Isbox  
Spritkök  
Garderob  
Navigationsbord  

Riggmått  
P-mått ca 10 m
Bomlängd ca 3,2 m
E-mått 3 000 mm
S-mått (akterkant mast till skotinfästning) 1 600 mm
FH (höjd förtriangel) 12 300 mm
SPL (längd spinnackerbom) 3 700 mm
  • slide
  • slide
  • slide