Elmotor

Nu har vi en elmotor som inombordare i vår segelbåt

Elmotor i båten

Vår Grinde har en elmotor som inombordare. Den nya motor är en 48 volts borstlös permanentmagnetsmotor på 10kw, även kallad BLDC. 48 V likström omvandlas i ett styrdon till ren sinusvåg i tre faser. Inuti motorn finns sensorer som konstant känner av magnetfältet vartefter styrdonet justerar strömmen. På vis kan man styra efter konstant moment, ström eller t.ex. fart.

Omräknat till hästkrafter kan 10 kW låta lite men det är snarare tvärt om. En elmotor ger fullt vridmomentet redan från start och har dessutom avsevärt bättre verkningsgrad, uppemot 95%. En elmotor på 10 kW är på vår Grinde en mycket kraftfull motor.

Transmission

Vi har valt att montera motorn direkt på utgående axel utan reduktion. Eftersom motorn inte kan ta upp någon axiel last, monteras ett trycklager och för att slippa krångel med linjering av motor gentemot axel sitter där även en CV-knut mellan trycklager och motor. På en annan sida kan du läs allt om hela transmissionen.

Den gamla dieselmotorn vägde ca 180 kg inklusive s-drev och med bränsle, oljor och annat hamnar totalvikten på ca 220 kg. Den nya motorn väger 17 kg och är 20 cm i diamanter. Sedan tillkommer batterier på ca 90 kg. Totalt är installationen ca 100 kg lättare än fossilmotorn men med batterierna akter om motorn blir vattenlinjen någorlunda sig lik.

Bloggämnen