Elmotor

Senast ändrad 2022-11-03

Vår båt har en elektrisk inombordare!

Hur går man tillväga för att installera en elmotor i segelbåt? Vi har gjort det och vill gärna dela med oss om hur. Följ med på vår resa från dieselmotor till en ren och tyst elmotor som inombordare. Den här sidan handlar om elmotorer och hur vi kom fram till vilken elmotor vi skulle installera och hur vi genomförde själva installationen.

Fördelar med elmotor

  • Helt tyst framfart
  • Inga osande avgaser, sot, smuts, Diesel eller oljor
  • Underhållsfri
  • Ingen startprocedur (behöver inte glödas)
  • Startar omedelbart
  • Ingen tomgångskörning
  • Skinande rent motorrum
  • Låga driftskostnader
  • Hög verkningsgrad, uppemot 95%
  • Fullt vridmoment redan vid start
  • Lättare (även inkluderat batteri & laddare)
  • Alla delar kan med lätthet hanteras av en person.

Vår elmotor : 48V 10kW BLDC

Spänning 48 V
Effekt 10 kW (8-20)
Verkningsgrad 91 %
Varvtal max 6 000 (programmerbart)
Vikt 18 kg
Material Aluminium
Storlek 170 mm X 206 mm
Axel 25,4 mm + 6,4 mm kilspår

Drömmen...

Jag har länge drömt om en Grinde. Redan efter att jag seglat Späckhuggaren i några år visste jag att när det väl blev dags för en större båt skulle jag vilja ha en Grinde. Men de är inga billiga båtar, tvärt om. Så drömmen var att hitta en som var tillräckligt sliten för att få den till ett bra pris. Ungefär samtidigt som jag gick denna "insikt" såg jag för första gången en segelbåt med elmotor. Då väcktes drömmen om en elektrisk inombordare.

blir verklighet

Och så en dag stod vi där med en Grinde. Även om den 30+ år gamla Penta-dieseln alltid startade utan krångel kändes motorn i allmänhet och installationen i synnerhet - osäker. Motorn såg ut som den gått mer under än över vatten. Med tanke på vad som samlades under motorn, läckte den både olja, diesel och sjövatten. Hela sommaren körde vi med en dunk under sjövattenpumpen som fick tömmas ett par gånger per dag. Sjövattenventilerna gick inte att stänga och hela motorrummet såg fruktansvärt grisigt ut. Något måste göras!

Alternativ

Ett alternativ hade varit att renovera motorn - vilket hade krävt att vi tog ur den ur båten, men att göra i ordning hela motorrummet, så snyggt och prydligt vi ville ha det - och sedan sätta tillbaka en stinkande och osande dieselmotor kändes helt fel. Dessutom resonerade vi som så, att om motorinstallationen var risig, fanns det anledning att tänka sig att motorn också var det.

Projektet tar form

Första sommaren blev en tid för att lära känna båten och fundera ut vad vi ville. Sakta men säkert klarnade tanken på hur vi ville ha det. Dieselmotorn skulle ur båten för gott, renoveras och säljas och in skulle istället en elektrisk inombordare. För varje uträtat frågetecken dök 15 nya uppe. Det enskilt största beslutet som behövde fattas var om vi skulle försöka återanvända det befintliga S-drevet, eller om vi skulle ersätta det med rak axel. Jag gillade redan från början idén med rak axel. Men tanken på att ta upp hål för hylsrör och framför allt, att linjera motor med axel - verkade mycket avskräckande!

Rolf

En kväll i början av semestern förtöjde vi i hamnen på Källö Knippla. Det var skitväder i antågande, så blev kvar i tre dagar. Båten bredvid, en fullblodsracer, seglades av ett pensionärspar och vi kom så klart att prata om vår båtar. Jag berättade om mina tankar och funderingar. Rolf berättade att de hade en elmotor i sin båt och att jag gärna kunde komma över och titta. Så efter att barnen somnat gick jag över - och blev kvar i tre timmar. Det visade sig att Rolf tidigare hade jobbat på Halberg Rassy - som motorinstallatör. I hans arbete ingick att borra hål för propellerhylsor och linjera motorinstallationer. Snacka om att jag hade träffat rätt person! När jag efter midnatt gick över till vår båt var jag helt övertygad, S-drevet skulle bort och ersättas med rak axel. Vill du läsa mer om hur vi tänkt och gjort mellan motor och propeller, så rekommenderar jag sidan om transmissionen.

Typer av elmotorer

Jag började med att läsa på, allt jag kom över, om vilka slags motorer som kan vara tänkbara. Dess för och nackdelar. Det stod ganska snart klart att vi skulle ha en BLDC-motor men jag passar på och skriver lite om likströmsmotorn också, eftersom det finns kommersiella motorer av denna modell.

Likströmsmotor med kol

Gammal konstruktion med kol eller släpringar som för över strömmen till lindningarna i rotorn. En  beprövad och billig lösning men som kräver underhåll eftersom kolen slits, dessutom är verkningsgraden inte toppen.

Permanentmagnetsmotor

Modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar. Kallas ofta för BLDC (Brush Less Direct Current) En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. I ett styrdon omvandlas likström till rena sinusvågor som matas ut i motorns lindningar. Rotorn kan sitta i mitten, eller utanpå. Inuti finns sensorer kopplade till styrdonet, vilka känner av magnetfältet och kan på så vis kan styra ut sinusvågorna perfekt.

Vår elmotor

Vi valde en 48 volts BLDC-motor med rotorn i mitten och traditionell axel med kilspår. Effekten är 10 kW nominellt men kan i korta stunder mata ut ännu mer. Motorn körs med normalt motorreglage och uppför sig som en traditionell fossilmotor. Mer information finns i blogginlägget inköp av motor.

Effekt

Omräknat till hästkrafter kan 10 kW låta lite men eftersom en elmotor ger fullt vridmomentet redan från start får man ut full effekt redan vid låga varv, till skillnad mot en diesel som måste upp i varv för att ge effekt. Detta gör att en elmotor på 10 kW till en Grinde är mycket kraftfull motor, vilket bekräftats i de manövertester i gjort under hösten 2022.

Vikt

Totalt är installationen ca 70 kg lättare än fossilmotorn men med batterierna akter om motorn blir vattenlinjen någorlunda sig lik.

Viktjämförelse Volvo Penta MD7b mot en 10 kW BLDC-motor
Dieselmotor Elmotor
  Vikt [kg]   Vikt [kg]
Volco Penta MD7b + Segelbåtsdrev 120S 180 10 kW Motor, rigg & styrdon 25
Dieseltank 25 Batteri 100
Startbatteri 15 CV-knut, trycklager & axel 11
Ljuddämpare & slang 5 Laddare & kablage 23
Kylsystem 5 Kylsystem 4
  230   164

Spännande?

Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.


Bloggposter om elmotor

Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar om elmotorn.

Skärmavbild 2022-09-12 kl. 08.12.36.png
5 sep. 2022 23:45
Provkörningen till sjöss gav svar på två frågor; relationen mellan effekt och fart och hur kylningen fungerar men även en inte helt uppskattad överraskning.
22-09-03 19-27-07 6657.jpg
4 sep. 2022 23:50
Innan vi kastar loss för provkörning till sjös fick jag sätta ihop kylsystemet, inte perfekt men åtminstone fungerande. Det var också dags att programmera styrdonet, så att det fungerar så som vi vill.
p_5528-40_default_1.jpg
25 aug. 2022 07:51
Istället för att kyla bort värmen som blir över i motorn kan vi spara den, i en varmvattenberedare.
22-05-25 21-48-51 6042.jpg
30 maj 2022 20:18
Motron monteras i motorrigg byggd i aluminium vilken i sin tor monteras i motorbädden som plastas fast i skrovet.
22-04-03 21-20-55 5631.jpg
5 apr. 2022 15:29
Är propellertillverkarna fast i det förflutna med fosilmotorer?
22-02-20 15-08-03 5381.jpg
20 feb. 2022 21:44
Vinterns höjdpunkt? Efter att jag byggt ihop en enkel testrigg av plyfa och 45x45-regel var det dags att koppla in och provköra motorn.
22-01-18 23-41-22 5164.jpg
4 dec. 2021 15:02
Vad kostar det egentligen att byta ut en dieselmotor mot en elektrisk?
motor.jpeg
29 nov. 2021 10:45
Efter lång beslutsvånda har vi till slut beställt motor.