Elmotor

Senast ändrad 2024-07-11

Vår segelbåt har en elmotor, en elektrisk inombordare!

Vi har valt en permanentmagnetsmotor, en modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar i statorn. En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. I ett styrdon omvandlas likström till rena sinusvågor som matas ut i motorns lindningar. En magnetsensor inuti motorn ger styrdonet möjlighet att driva motorn i exakt rätt fart.

Varför är elmotorn så överlägsen?

En dieselmotor på 10 kW har hundratalet mekaniskt rörliga delar som måste smörjas och kylas. Den väger runt 100 kg och kräver dessutom en växellåda på ytterligare 15kg som även den skall smörjas och ibland kylas.

Det går åt mycket energi  till dieselmotorns intrikata system. Ungefär 45 % av energin försvinner när motorn skall kylas, ca 15 % i heta avgaser och ytterligare 10 % för pumpar som skall drivas och andra friktionsförluster.

En elmotor på 10 kW kan väga 20 kg och består av två delar varav en är rörlig, behöver ingen olja och har små kylbehov.

Dieselmotorns komplexitet, storlek och tyngd gör att den blir svårmekad med flera delar så tunga att det inte går att hantera själv. Elmotorn å andra sidan och är liten och lätt nog att hanteras själv.

Motorspec ( HPM-10KW )
Spänning 48 V
Effekt (utmatad) 10 kW
Verkningsgrad 91 %
Varvtal ca 3 400 rpm
Vridmoment 29 Nm
Vikt 18 kg
Kylning Vatten
Storlek 170 mm X 206 mm

Effekt

Omräknat till hästkrafter kan 10 kW låta lite för en båt på 3,5 T men eftersom denna elmotor ger fullt vridmomentet redan från start är upplevelsen något helt annat. Elmotorn svarar dessutom omedelbart vilket ger fenomenal respons på back/fram vid manövrering.Detta gör att en elmotor på 10 kW i en Grinde är mycket kraftfull motor.

Motorn

I en BLDC-motor sitter lindningarna i statorn och rotorn består av ett antal polpar med starka magneter. Detta ger en kompakt och lätt motor med hög verkningsgrad. Med en magnetsensorer inuti motorn som känner av exakt vilken position rotorn befinner sig i, kan motorn köras jämt och fint även på låga varv med högt vridmoment.

Motorstyrning

Motorn regleras med ett traditionellt "gasreglage" som skickar elektriska styrsignaler, vilket gör att man inte längre är bunden av grov stålwire som skall ledas någorlunda rakt till backslag och spjäll, utan istället monteras helt fritt där det passar.

Styrdonet

som ibland kallas controller omvandlar batteriets likström till växelström vilken driver motorn. Signalen från gasreglaget talar om önskad fart och riktning, styrdonet tillsammans med magnetsensorerna ser sedan till att motorn går i önskad fart och riktning. Att skifta från fram till back görs ögonblickligen!

Styrdon ( EZkontrol B481000 )
Märkspänning 48 V
Fasström nom / max 400 / 1 000 A
Maximal batteriström 500 A
Kylning Vatten
Inställningar Fullt programmerbar över blåtand
Gränssnitt CAN-bus / RS485
Dimensioner 180 mm x 216 mm
Montage 4 genomgånde M6

Spännande?

Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.

Bloggposter om elmotor

Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar om elmotorn.

24-06-09 15-42-19 9759.jpg
11 juni 2024 22:17
Nu när det nya styrdonet har integrerade kylkanaler passade jag på att göra installationen lite mer robust.
24-05-12 10-24-18 9653.jpg
4 juni 2024 20:20
Med det nya styrdonet kommer även ett nytt gasreglage. För att få det på plats krävs en del arbete.
24-05-31 12-04-01 9707.jpg
3 juni 2024 22:39
Skulle den så pall? Stämmer alla beräkningar av varvtal, godstjocklek?
Battery-icons.jpg
3 apr. 2024 09:49
Hur mycket diesel motsvarar fullt laddade batterier?
rigg-skiss.png
4 mars 2024 19:37
Parallellt med arbetet att bygga gjutformen har jag arbetat med att bestämma exakt vilken utväxling som behövs och vilka delar som behöver beställas.
24-02-09 18-37-42 9154.jpg
17 feb. 2024 22:20
Under sommaren som gick noterade jag vissa egenheter med styrdonet, som skulle kunna bli mycket problematiska.
neta.svg
1 jan. 2024 21:49
Hur mycket el eller diesel går det åt för att få ut 5 kW till propellern?
IMG_0660.jpg
18 sep. 2023 21:28
I helgen hade jag möjlighet att experimentera med olika inställningar för laddning vid segling, ibland kallat hydrogeneration.
motor.jpeg
21 aug. 2023 12:10
Kan det vara så att rak axel utan växel inte är helt optimalt?
23-06-16 16-35-06 8035.jpg
17 juni 2023 09:04
I takt med att varmvattenberedaren installeras passar jag på att förbättra motorns kylsystem.