Vi har valt en permanentmagnetsmotor, en modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar i statorn. En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. I ett styrdon omvandlas likström till rena sinusvågor som matas ut i motorns lindningar. En magnetsensor inuti motorn ger styrdonet möjlighet att driva motorn i exakt rätt fart.
En dieselmotor på 10 kW har hundratalet mekaniskt rörliga delar som måste smörjas och kylas. Den väger runt 100 kg och kräver dessutom en växellåda på ytterligare 15kg som även den skall smörjas och ibland kylas.
Det går åt mycket energi till dieselmotorns intrikata system. Ungefär 45 % av energin försvinner när motorn skall kylas, ca 15 % i heta avgaser och ytterligare 10 % för pumpar som skall drivas och andra friktionsförluster.
En elmotor på 10 kW kan väga 20 kg och består av två delar varav en är rörlig, behöver ingen olja och har små kylbehov.
Dieselmotorns komplexitet, storlek och tyngd gör att den blir svårmekad med flera delar så tunga att det inte går att hantera själv. Elmotorn å andra sidan och är liten och lätt nog att hanteras själv.
Motorspec ( HPM-10KW ) | |
Spänning | 48 V |
Effekt (utmatad) | 10 kW |
Verkningsgrad | 91 % |
Varvtal | ca 3 400 rpm |
Vridmoment | 29 Nm |
Vikt | 18 kg |
Kylning | Vatten |
Storlek | 170 mm X 206 mm |
Omräknat till hästkrafter kan 10 kW låta lite för en båt på 3,5 T men eftersom denna elmotor ger fullt vridmomentet redan från start är upplevelsen något helt annat. Elmotorn svarar dessutom omedelbart vilket ger fenomenal respons på back/fram vid manövrering.Detta gör att en elmotor på 10 kW i en Grinde är mycket kraftfull motor.
I en BLDC-motor sitter lindningarna i statorn och rotorn består av ett antal polpar med starka magneter. Detta ger en kompakt och lätt motor med hög verkningsgrad. Med en magnetsensorer inuti motorn som känner av exakt vilken position rotorn befinner sig i, kan motorn köras jämt och fint även på låga varv med högt vridmoment.
Motorn regleras med ett traditionellt "gasreglage" som skickar elektriska styrsignaler, vilket gör att man inte längre är bunden av grov stålwire som skall ledas någorlunda rakt till backslag och spjäll, utan istället monteras helt fritt där det passar.
som ibland kallas controller omvandlar batteriets likström till växelström vilken driver motorn. Signalen från gasreglaget talar om önskad fart och riktning, styrdonet tillsammans med magnetsensorerna ser sedan till att motorn går i önskad fart och riktning. Att skifta från fram till back görs ögonblickligen!
Styrdon ( EZkontrol B481000 ) | |
Märkspänning | 48 V |
Fasström nom / max | 400 / 1 000 A |
Maximal batteriström | 500 A |
Kylning | Vatten |
Inställningar | Fullt programmerbar över blåtand |
Gränssnitt | CAN-bus / RS485 |
Dimensioner | 180 mm x 216 mm |
Montage | 4 genomgånde M6 |
Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.
Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar om elmotorn.