Så gott som allt plastarbete som innebär någon slags vidhäftning mot båten eller något som kommer i kontakt med havet, är utförda med Epoxi. Detaljer, som senare skall monteras tillverkar jag ofta i polyester, t.ex. skivor, profiler eller förstärkningar för infästning. Dessa monteras sedan ombord med epoxi.
Polyester är en prisvärd matrisplast som härdad är stark men som har relativt dålig vidhäftningsförmåga och fäster egentligen bara bra mot ej härdad polyster. Epoxi däremot har otroligt bra vidhäftning mot nästan allt och har bättre draghållfasthet än polyester. Eftersom epoxins vidhäftningen är så mycket bättre binder den starkare till de fiber man laminerar och det är detta som gör att ett laminat av epoxi och sydda fibrer blir så mycket starkare än ett av huggen matta och polyester.
Plast först och sedan glas, eller tvärt om? Ja det är kanske en fråga om tycke och smak men jag föredrar det första. Min erfarenhet är att det är enklare för plasten att sugas uppåt i glasfibertyget och på så vis trycka ut luftbubblorna "framför sig", än att plasten skall pressas ner i tyget samtidigt som luften skall pressas uppåt.
Fördelar | Nackdelar | |
---|---|---|
Epoxi |
|
|
Polyester |
|
|
Namn / fabrikat | Kommentar | Använt till |
---|---|---|
POLIMAL 143AWTP-1 + MEKP härdare | Skiftar från blå till svagt brunaktig efter att härdare tillsats. | |
Biltemas polyester |
Med en sådan här lång lista på olika epoxisystem kan man lätt tro att jag väljer plast inför varje arbete. Så är inte fallet - undantaget vinterepoxin. Det handlar snarare om att när en plast är slut köper jag en ny och då kanske det inte alltid blir samma som innan.
Första gången jag använde epoxi var 2006 och då var det West systemet. Därpå följde BhP under många år, med inslag av Internationals Epiglas. Efter att renoveringen av den gamla båten blev klar följde ett antal år när jag inte plastade något :(. Så när vi köpte Grinden sommaren 2021 var det dags att fylla på förrådet av epoxi. Mycket hade hänt under dessa år, inte minst prismässigt. BhPs hade stuckit iväg rejält i pris samtidigt som boomen av bordsskivor gjutna i epoxi har fört med sig en våg av nya produkter till bra priser.
Namn / fabrikat | Förhållande | Kommentar | Använt till |
---|---|---|---|
EPIDIAN 601 |
100:13 |
|
|
100:33 |
|
|
|
International Epiglas HT9000 |
4:1 |
|
|
West system | Sköts enkelt via dispenserpump |
|
|
BhP / Biltema | 2:1 |
|
|
Dein E45 | 100:47 |
|
|
Ampreg 30 | 100:26 |
|
|
Dipon 100P | 100:50 |
|
|
R&G L + CL | 100:30 |
|
|
Namn / fabrikat | Kommentar | Använt till |
---|---|---|
International |
|
Spackling för finish under vattenlinjen såsom
|
|
Samma som ovan | |
Biltemas polyesterspackel fin |
|
Finish-spackling för plana ytor inför målning |
Biltemas polyesterspackel grov |
|
Förstoring av infästningsområde för självläns |
För det mesta använder jag väv, eller på senare år biaxiella tyg (som är relativt nya). Den huggna mattan har fördelen att eftersom fibrerna inte sitter ihop så är det enkelt att få dem runt kanter och hörn, något som är svårt med tygerna.
Den huggna mattan är det som båtar är tillverkade av. Kommer på rulle där korta fibrer ligger huller om buller. Ger lika (låg) styrka i alla riktningar. Går bara att använda med polyester.
Finns i flera varianter och tjoklekar. Traditionell "plain" väv eller rowing är ofta vävd med hälften av fibrerna till varp och väft (50/50) och blir då lika stark i dessa riktningar. Eftersom fibrerna är vävda, d.v.s. att det löper över, under över medger en väv större flex än ett fleraxligt tyg.
I dessa tyg ligger fibrerna ovanpå varandra i med varierande vinklar t.ex. +- 45 grader. De är sedan ihopsydda för att inte falla isär. Detta ger ett laminat med minimalt med flex som blir starkare än ett av väv.
Namn / fabrikat | Kommentar | |
---|---|---|
163 g/m2 Twill |
|
|
345 g/m2 Plain |
|
|
300 g/m2 Huggen matta |
|
|
450 g/m2 Biax |
|
|
600 g/m2 Rowing |
|
|
600 g/m2 Biax |
|
|
1 200 g/m2 4-axlig |
|
|
Namn / fabrikat | Kommenter |
---|---|
Aerosil / Colodial silica |
|
Microballonger |
|
Microfiber |
|
HD-filler |
|
Talk |
|
Glasfiberflock |
|
Så gott som all färg vi använt hittills är från International, eftersom vi har en kontakt som ger oss bra priser på deras färger.
Namn / fabrikat | Kommentar | Använt till |
---|---|---|
Gelsheild 200 |
|
|
Perfection undercoat |
|
|
Perfection |
|
|
Biltema 2kPU-lack |
Påminner om Perfection men skiljer sig på följande
|
|
Danboline |
|
|
Compas |
|
|
Goldspar Satin |
|
|
När det gäller virke försöker jag, där det går, att undvika Teak och Mahogny, för att slippa beblanda mig med skogsavverkningen av ädelträ.
Eftersom Marinplywwod oftast har en kärna av björk och även björplywooden är WBP-limmad, så går dessa bra att byta ut, där utseendet tillåter.
Namn / fabrikat | Kommentar | Använt till |
---|---|---|
Plywood - Sapeli |
|
|
Plywood - Björk |
|
|
Teak |
|
All originalskruv jag kommit över ombord har varit delgängad träskruv i mässing med spårskruvsskalle. Kanske var det det bara som bjöds på tiden då båten byggdes. Dessa ersätter jag naturligtvis med moderna varianter i bättre material och skallar.
Så gott som alla skruv ombord är stålkvalitén 316L, även kallat rostfritt syrafast eller A4
Alla nya maskinskruv som sätts i har M-gänga. Jag har hittills inte stöt på några skruvar med tumjäga men när eller om jag gör det så åker de ut.
Jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda torxskalle. I vissa fall när detta inte går att få tag på väljer jag insex eller pozidrive. Skruvar med skallar av spår-typ eller Philips åker ut.
Dimmension | Skalle | Använt till |
---|---|---|
Maskinskruv | ||
M4 x 20mm | 2,5mm insex | Fönsterrutor |
M6 | Sexkant | Motorriggen |
Träskruv | ||
4 x 30mm | T-20 | Pentry |
4 x 35mm | T-20 | |
4,5 x 30mm |