Material

Senast ändrad 2024-07-14

På denna sida samlas information om materialval samt var och när dessa har använts.

Innehållsförteckning

 


 

Glas & plast

 

Om plastarbete

Så gott som allt plastarbete som innebär någon slags vidhäftning mot båten eller något som kommer i kontakt med havet, är utförda med Epoxi. Detaljer, som senare skall monteras tillverkar jag ofta i polyester, t.ex. skivor, profiler eller förstärkningar för infästning. Dessa monteras sedan ombord med epoxi.

Hållfasthet

Polyester är en prisvärd matrisplast som härdad är stark men som har relativt dålig vidhäftningsförmåga och fäster egentligen bara bra mot ej härdad polyster. Epoxi däremot har otroligt bra vidhäftning mot nästan allt och har bättre draghållfasthet än polyester. Eftersom epoxins vidhäftningen är så mycket bättre binder den starkare till de fiber man laminerar och det är detta som gör att ett laminat av epoxi och sydda fibrer blir så mycket starkare än ett av huggen matta och polyester.

Teknik för plastning

Plast först och sedan glas, eller tvärt om? Ja det är kanske en fråga om tycke och smak men jag föredrar det första. Min erfarenhet är att det är enklare för plasten att sugas uppåt i glasfibertyget och på så vis trycka ut luftbubblorna "framför sig", än att plasten skall pressas ner i tyget samtidigt som luften skall pressas uppåt.


 

Jämförelse plaster

  Fördelar Nackdelar
Epoxi
  • Överlägsen vidhäftning mot så gott som alla material
  • Fritt från porer d.v.s. i princip helt tätt
  • Fritt från lösningsmedel
  • Kräver ingen gasmask eller speciell ventilation
  • Kräver vanligtvis rumstemperatur
  • Härdar, i jämförelse med polyester, långsamt (+24h)
  • Blandningsförhållandet måste vara exakt
  • Måste blandas noga
  • Dyrt

Polyester

  • Enkelt att använda
  • Kräver en liten oprecis mängd aktivator
  • Härdar snabbt
  • Temperaturoberoende via mängden aktivator
  • Billigt
  • Osar kraftigt av styren och kräver mask och bra ventilation
  • Blir inte lika tät som epoxi efter härdning i och med avgång av lösningsmedlet styren

 


 

Polyester

Namn / fabrikat Kommentar Använt till
POLIMAL 143AWTP-1  + MEKP härdare Skiftar från blå till svagt brunaktig efter att härdare tillsats.

Biltemas polyester

   

 


 

Epoxi

Med en sådan här lång lista på olika epoxisystem kan man lätt tro att jag väljer plast inför varje arbete. Så är inte fallet - undantaget vinterepoxin. Det handlar snarare om att när en plast är slut köper jag en ny och då kanske det inte alltid blir samma som innan.

Första gången jag använde epoxi var 2006 och då var det West systemet. Därpå följde BhP under många år, med inslag av Internationals Epiglas. Efter att renoveringen av den gamla båten blev klar följde ett antal år när jag inte plastade något :(. Så när vi köpte Grinden sommaren 2021 var det dags att fylla på förrådet av epoxi. Mycket hade hänt under dessa år, inte minst prismässigt. BhPs hade stuckit iväg rejält i pris samtidigt som boomen av bordsskivor gjutna i epoxi har fört med sig en våg av nya produkter till bra priser.

Namn / fabrikat Förhållande Kommentar Använt till

EPIDIAN 601
+ Z1 härdare

100:13
  • Problematisk att få rätt blandning -
    100:13 gör det mycket svårt att blanda små mängder
  • Ganska högviskos (700 - 1100 Pa*s (Z1-härdare))
  • Lämnar påtaglig aminosvettning
  • Kan efterhärdas vid 60-80 grader för ökad styrka.
  • Svettas vid hög luftfuktighet

EPIDIAN 652
+ TFF-80/20 härdare (Vinterepoxi)

100:33
  • Går att använda ner till 5 grader.
  • Mycket reaktiv -
  • Endast små mängder kan blandas åt gången.
  • Aningen hög viskositet (trögflytande)
  • Kan efterhärdas vid 60-80 grader för ökad styrka.
International
Epiglas
HT9000
4:1
  • Finfin epoxi
  • Låg viskositet
  • Härdar snabbt
  • Aningen reaktiv
  • Dyr!
  • Bygge av kylbox på tidigare båt
West system Sköts enkelt via dispenserpump
  • Klassiker!
  • Lätta att blanda i och med pumparna: ett pumptryck på varje flaska
  • Dyr!
BhP / Biltema 2:1
  • Kunde tidigare köpas direkt från Bhp i Klågerup
  • Salufördes under många år av både Biltema och Watski under egna namn.
  • Lättanvänd allroundepoxi
  • Prisvärd
Dein E45 100:47
  • Mycket prisvärd
  • Påminner mycket om BhP ovan.
Ampreg 30 100:26
  • Standardhärdaren är mörkt gul vilket gör den färdigblandade plasten och lamineringen gul.
  • Någorlunda låg viskositet (750 med standardhärdare)
Dipon 100P 100:50
  • Allround-epoxi
  • Väter ut bra
  • Någorlunda låg viskositet
  • Påminner om Dein E45, BhP & Biltemas
  • L-profiler för motorrigg
R&G L + CL 100:30
  • Lågviskos (500)
  • Väter utmärkt
  • Kan efterhärdas för ytterligare styrka
  • Motorrigg

 

Spackel

Namn / fabrikat Kommentar Använt till

International
Watertite

  • Bra spackel som härdar snabbt
  • Kan spacklas hyggligt tjockt
  • I princip helt utan bubblor
  • Lättslipat
  • Dyrt

Spackling för finish under vattenlinjen såsom

  • Ojämnheter i skrov efter pluggning av hål
  • Ojämnheter i köl

Biltemas
Epoxispackel

  • Prisvärt
  • Lättslipat
  • Kan med rätt teknik spacklas utan bubblor
Samma som ovan
Biltemas
polyesterspackel fin
  • Perfekt att spackla igen skavanker inför målning
  • Härdar snabbt
  • Lättslipat
Finish-spackling för plana ytor inför målning
Biltemas
polyesterspackel grov
  • Härdat ger det egenskaper liknande solitt laminat
  • Utmärkt för håligheter vid reparation av sandwichlaminat
  • Grisigt att jobbat med
  • Perfekt för att bygga detaljer (till skillnad från att reparera) då det blir lite som att laminera på frihand.
Förstoring av infästningsområde för självläns

 


 

Glasfiber

För det mesta använder jag väv, eller på senare år biaxiella tyg (som är relativt nya). Den huggna mattan har fördelen att eftersom fibrerna inte sitter ihop så är det enkelt att få dem runt kanter och hörn, något som är svårt med tygerna.

Huggen matta

Den huggna mattan är det som båtar är tillverkade av. Kommer på rulle där korta fibrer ligger huller om buller. Ger lika (låg) styrka i alla riktningar. Går bara att använda med polyester.

Väv

Finns i flera varianter och tjoklekar. Traditionell "plain" väv eller rowing är ofta vävd med hälften av fibrerna till varp och väft (50/50) och blir då lika stark i dessa riktningar. Eftersom fibrerna är vävda, d.v.s. att det löper över, under över medger en väv större flex än ett fleraxligt tyg.

Fleraxligt sytt tyg

I dessa tyg ligger fibrerna ovanpå varandra i med varierande vinklar t.ex. +- 45 grader. De är sedan ihopsydda för att inte falla isär. Detta ger ett laminat med minimalt med flex som blir starkare än ett av väv.

Namn / fabrikat Kommentar  
163 g/m2 Twill
  • Vävt tyg
  • Ger fin ytfinish
  • Utmärkt draperbarhet
  • Perfekt över hörn och krökar
  • Utmärkt genomvätning
 
345 g/m2 Plain
  • Vävt tyg 50/50
  • Bra som förstärkande väv över något som redan har egen styrka
  • Bra för något som inte utsätts för stora laster.
  • Bra genomvätning
 
300 g/m2 Huggen matta
  • En pulveremulsion binder ihop fibrerna innan styrenen löser upp och släpper lossa alla fibrer.
  • Korta fibrer som ligger huller om buller
  • Enbart för polyester
  • Bra för enkelt bygga t.ex. tjocka skivor.
  • Relativt enkelt att arbeta med kring kanter och hörn.
  • Grisigt att jobba med då fibrerna inte sitter ihop och fastnar på alt och alla
  • Bra genomvätning
 
450 g/m2 Biax
  • Sytt tyg +- 45
  • Bra allroundtyg
  • Klarar någorlunda snäva krökar
  • Bra genomvätning
 
600 g/m2 Rowing
  • Grov 50/50-väv för att bygga tjocka skickt
  • Bäst för plana ytor
  • Mediumbra genomvätning
 
600 g/m2 Biax
  • Sytt tyg +- 45
  • Utmärkt för att snabbt bygga tjockt
  • Funkar bäst för plana ytor
  • Bra genomvätnig
 
1 200 g/m2 4-axlig
  • Sytt tyg +- 45 & +- 90
  • För att bygga tjocka och plana skikt
  • Trög att väta igenom – kräver en del arbete
 
     

 


 

Tillsatsmedel

Namn / fabrikat Kommenter
Aerosil / Colodial silica
  • Aerosil är för härdplaster vad vitlök är för det Indiska köket.
  • Används för att får ett tixotropt spackel.
  • Användas ensamt eller tillsammans med andra tillsatser.
  • Utmärkt för att fylla små skavanker eller att skapa hålkälsfogar inför vidare laminering med glasfiber.
  • Blir starkt, hårt och svårslipat.
  • Extremt fint pulver, minsta vindpust gör att det yr upp nästan som en rök -
    mask är att föredra om det är dragigt.
Microballonger
  • Fyller bra
  • Ger ett spackel som är lättslipat
Microfiber
  • Blir tillsammans med arosil ett utmärkt trälim
HD-filler
  • Ger ett stenhårt och starkt spackel
  • Bra för fylla håligheter kring beslag med stor belastning
  • Svårslipat
Talk
  • Fyllnadsmedel som fungerar bra med microballonger
  • Skall ej används där vatten kan förkomma.
Glasfiberflock
  • Skapar ett starkt spackel med egenskaper liknande solitt laminat
  • Utmärkt för håligheter vid reparation av sandwichlaminat
  • Grisigt att jobbat med
  • Perfekt för att bygga detaljer (till skillnad från att reparera) då det blir lite som att laminera på frihand.
  • Finns även som färdigblandat polyesterspackel

 


 

Färg

Så gott som all färg vi använt hittills är från International, eftersom vi har en kontakt som ger oss bra priser på deras färger.

Namn / fabrikat Kommentar Använt till
Gelsheild 200
  • 2-komponenets epoxigrundfärg
  • Vanligtvis använd som skydd mot plastpest
  • Ypperligt som häftgrund på i princip alla underlag
  • Osar starkt - gasmask ett måste
  • Otroligt bett - fäster på allt
  • Torkar snabbt
  • Lämnar den en matt, nästan grov yta
  • Snävt tidsfönster för bottenmålning 5-9h@15°
Perfection undercoat
  • 2-komponents polyuretangrundfärg
  • Används som grundfärg för maximal finish
  • Täcker bra
  • Osar - gasmask vid stora eller trånga ytor
  • Naturborst eller mohairroller
  • Penslar & roller behöver kasseras efteråt
  • Löser upp skumroller efter 10m
  • Skott mellan pentry och bänkkista
Perfection
  • 2-komponents polyuretanfärg
  • Ger högblank och mycket slitstark yta
  • Täcker bra
  • Ger fantastiskt resultat
  • Osar - gasmask vid stora eller trånga ytor
  • Naturborst eller mohairroller
  • Penslar & roller behöver kasseras efteråt
  • Löser upp skumroller efter 10m
  • Skall ej användas där vatten kan bli stående
  • Motorrummet
  • Underdelen av pentry
  • Hela utrymmet under sittbrunnen
  • Ommålning av förra båten
Biltema 2kPU-lack

Påminner om Perfection men skiljer sig på följande

  • Osar mer
  • Tunnare och mer rinnig -
    • Ger lättare gardiner
    • Täcker inte riktigt lika bra
  • Mycket prisvärt
  • Insidan ruffen på förra båten
Danboline
  • Oljebasserad kölsvinsfärg
  • Slitstark
  • Tål att stå under vatten
  • Lättjobbad
  • Täcker bra
  • Torkar långsamt
Compas
  • Polyuretanbasserad högblank fernissa
  • Torkar snabbt, kan styrka 2-3 lager om dagen
  • Klumpar sig i burken efter ca 1 vecka
  • Alla snickerier kring pentry
  • Skott mellan motorrum och pentry
Goldspar Satin
  • Halvmatt fernissa
  • Dammtorr redan efter 3h -
  • men kräver 15h innan övermålning
  • För bästa lyster lägger jag först 6-8 lager Compass
  • Alla snickerier kring pentry
  • Skott mellan motorrum och pentry

 


 

Trä

När det gäller virke försöker jag, där det går, att undvika Teak och Mahogny, för att slippa beblanda mig med skogsavverkningen av ädelträ.

Eftersom Marinplywwod oftast har en kärna av björk och även björplywooden är WBP-limmad, så går dessa bra att byta ut, där utseendet tillåter.

Namn / fabrikat Kommentar Använt till
Plywood - Sapeli
  • WBP-limmad
  • FSC-märkt
  • Lägre kvalité än riktig mahognyplyfa
  • Fläker förvånansvärt lätt
  • Blir riktigt vacker lackad
  • Prisvärd
  • Nya skott kring pentry
  • Stöd för batterilåda
  • Ny nedgångstrappa
  • Ny durk i förpiken
Plywood - Björk
  • Formstabil och stum
  • Fantastiskt bra att bearbeta
  • Flisar eller fläker ej
  • Kostar mycket
  • Batterilåda
  • Ny bänkskiva
Teak  
  • Kantlister för bänkskiva
  • Kvartsstav för pentryskott

 


 

Skruv

All originalskruv jag kommit över ombord har varit delgängad träskruv i mässing med spårskruvsskalle. Kanske var det det bara som bjöds på tiden då båten byggdes. Dessa ersätter jag naturligtvis med moderna varianter i bättre material och skallar. 

Material

Så gott som alla skruv ombord är stålkvalitén 316L, även kallat rostfritt syrafast eller A4

Maskinskruv

Alla nya maskinskruv som sätts i har M-gänga. Jag har hittills inte stöt på några skruvar med tumjäga men när eller om jag gör det så åker de ut.

Träskruv

Jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda torxskalle. I vissa fall när detta inte går att få tag på väljer jag insex eller pozidrive. Skruvar med skallar av spår-typ eller Philips åker ut.

Dimmension Skalle Använt till
Maskinskruv
M4 x 20mm 2,5mm insex Fönsterrutor
M6 Sexkant Motorriggen
Träskruv
4 x 30mm T-20 Pentry
4 x 35mm T-20  
4,5 x 30mm