Så var det dags att plugga fyra stycken bordgenomförinar.
Under bänkskivan i byssan sitter två genomföringar; inkommande sjövatten för kylning av den förr-förra motorn (Pentan som revs ut för någon månad sedan fick kylvatten genom S-drevet) och utgående avlopp från vasken. Även om vi kommer att använda både inkommande saltvatten men för vasken och utgående avlopp för vasken, så kommer hålen förmodligen att sitta på ett annat ställe än nu.
I ett av stuvfacken på styrbords sida, akter om huvudskottet fans två genomföringar för den gamla toaletten. Av någon anledning så satt dessa två i ett stuvfack i salongen istället för framme där toan har varit. Oklart varför. I dagsläget behöver vi inte några genomföringar och om eller den dagen då vi behöver det kommer vi att sätta de på räta plats – intill muggen.
Tyget var färdigklippt och lagt högar – en för varje hål + en extra. Så var det bara till att kila fast värmaren på insidan skrovet och blanda plast. Med en utetemperatur på strax under 10 grader körde jag med snabb härdare till epoxin. örsta blandningen var på 66 gram. Jag han lägga ett par lager tyg innan blandbyttan innehöll en het och helt stelnad klump med plast. Fastän det bara var ca 10 grader ute kunde jag bara blanda 33 gram i taget. Fördelen med att kunna plasta i så låg temperatur har sina nackdelar, inte bara den korta geltiden, epoxin har mycket högre viskositet d.v.s. den är mer trögflytande och väter därför inte väven lika enkelt. Med bara 33 gram åt gången blev det ett väldigt klättrande upp i båten för att bland och ner på backen för att plasta.
Jag förvärmde plasten i den värmande kylboxen så under tiden jag blandade var den någorlunda lättflytande men efter ett par minuter ute i blåsten så var den som sirap. Det blev mycket stöpplande med pensel och pill med alurollern men till slut så var allt tyget genomvätt med plast och satt på plats.
Det visade sig att fasningen var en aning kurvig istället för helt linjär. Detta gjorde att det bildades en liten svacka mellan skrovet och kanten av lapparna när jag kommit ungefär 2/3. Det löstes med förtjockad epoxi i kanten varvat med några färre lager tyg. Totalt hade jag klippt till 20 lager 600 g/m¨2 och två lager 290 g/¨2 twill, vilket ger ett laminat på dryga 16 mm. God marginal för ett skrov som är 12 mm med andra ord.
Med november och kyla framför oss är det mycket skönt att ha gjort klart allt plastarbete på utsidan båten för den här gången. Nästa gång jag plastar ute blir för den nya propelleraxeln. Men inne blir det desto mer.