Vid en elkonvertering är det lätt hänt att man stirrar sig blind på elmotorn, i synnerhet missvisande jämförelser av hästkrafter och kW. I själva verket är det hela lite mer komplext än så, motorn - el eller Diesel är trots allt bara själva kraftkällan.
Själva kraftkällan, den som omvandlar elektrisk energi till rörelseenergi. I vårt fall en 10 kW BLDC-motor. Mer info om denna finns på en egen sida som handlar om just motorn.
Motorns och dess reduktionsväxel sitter monterade tillsammans i själva motorriggen. Detta paket sitter sedan fast i motorbädden med fyra stycken gummitassar. Riggen är byggd helt i glasfiber; 7,2 mm solitt enkellaminat tillverkat av 6 lager 4-axligt typ på 1200 g/m2 och epoxy med hjälp av vakuumpåsning.
För att motorns optimala varvtal skall kunna möta propellerns dito behöver motorn växlar ner. Trots att motorn ger fullt vridmoment redan vid start lämnar den inte full effekt förrän vid högre varv, detta är anledningen till varför motorn växlas ner. För mer detaljer kring detta läs blogginlägget Att växla eller inte växla. I vårt fall växlas motorn ner 2,78:1, vilket betyder att dess varvtal ökar med 2,78 gånger samtidigt som vridmomentet vid propellern ökar lika mycket.
Reduktionsväxeln består av två kuggremskivor; 26 tänder på motorn och 72 tänder på drivande axeln, förbundna med en kuggrem. Vi använder 20 mm HTD8 -profil, vilken finns tillgänglig världen över. Motorn med det lilla hjulet monteras ovanför den drivande axeln med det stora hjulet. Den korta axeln som löper igenom riggen vilar i två flänslager och sitter i sin tur fast i framkant på pythondriven. Läs om bygget av motorriggen.
På motorriggen sitter även den annan utrustning såsom styrdon för motor, kylning för dessa, cirkulationspump samt div. reglerteknik.
Även om en elmotor inte vibrerar så finns risken för stomljud. Därför finns fyra gummitassar mellan motorrigg och motorbädd.
Bädden är tillverkad av U-profiler i massivt glasfiberlaminat med ett 5 mm plattjärn inbakat. Plattjärnen har fyra hål med M8-gängning i vilka gummitassarna sitter fast. För att allt skall vara snyggt och lätt att hålla rent är hela bädden slätspacklad och målad med flera lager 2K-PU-färg. I bloggen finns två sidor som handlar om detta, plastningen av U-profilen för motorbädden och bygge av motorbädden. Den vetgirige kan även läsa inlägget om att räkna på hållfasthet och dimensionering, vilket knyter an till denna konstruktion.
På motoraxeln sitter ett nav, fastspänt med klämkoppling, som i sin tur sitter fast i CV-knuten. En CV-knut kan liknas vid en kardanknut men med skillnaden att hastigheten på utgående axel konstant, därav namnet Constant Velocity. CV-knuten som kan ta upp en vinkel på uppemot 7 grader gör det möjligt att montera motorn flackare än propelleraxeln men kanske viktigast av allt man slipper problemen med att linjera upp motorn exakt med propelleraxeln.
Efter CV-knuten kommer ett trycklager vars funktion är att föra över kraften som propellern genererar till båten. Eftersom vår elmotor inte kan ta några större axiella laster behövs detta. Trycklagret sitter fastskruvat i ett skott tillverkat av massivt glasfiberlaminat som i sin tur är fastplastat i skrovet tillsammans med stödskott. Som vanligt finns det inlägg i bloggen om just, arbetet med trycklagerskottet.
I andra ändan av trycklagret sitter propelleraxeln fast via ett nav med ytterligare en klämkoppling. På vägen till propellern passerar axeln en axeltätning, hylsrör och en stödlagerbock.
Strax akter om trycklagret går axeln in i axelröret via en tätning som håller havsvattnet kvar på utsidan båten. Vi har valt en underhållsfri självsmörjande variant som kallas Black-Jack.
Istället för att köpa ett färdigt hylsrör med cutlesslager (vilket inte behövs i röret) köpte jag ett 32/40-rör av Gapexperten. Detta byggde jag sedan på med ett par lager glasfiberstrumpa för att komma upp till 42 mm ytterdiameter, vilket Blaj-Jacken kräver.
Givetvis finns det blogginlägg om alla dessa delar; arbetet med att ta upp hålet för propelleraxeln och monteringen av axelhylsan.
Under vattnet strax innan propellern sitter en stödlagerbock, vars uppgift är att ta upp krafter som verkar i sidled på axeln. Bocken sticker upp igenom skrovet och sitter sedan fast invändigt med ytterligare två stödskott, tillverkade i massivt laminat. inuti bocken sitter ett så kallat cutlesslager, ett självsmörjande gummilager i vilket propelleraxeln roterar. I bloggen finns ett inlägg som handlar om hur jag monterade fast stödlagerbocken.
Och sist men inte minst kommer själva propellern. Från början hade vi en stor 2-bladig folding som vi 2023 bytte till en fast 3-bladig.
Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.
Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar vår transmission.