Efter att fästvinklarna limmats längs sidorna slipade jag ner vassa hörn och limrester som stack ut. Därefter monterade jag motor, flänslager, axel, remskivor och rem. Sedan bar det av ut till båten.
Eftersom jag tidigare byggt en replika av båtens motorbädd var jag någorlunda säker på passformen och mycket riktigt passade den perfekt. Skillnaden i vinkel mellan drivande axel om propelleraxel blev 5°, helt perfekt! Avståndet i längsled mot pythondriven går dessutom att justera in exakt varefter jag sedan kapar axeln till rätt längd.
Jag kopplade in styrdonet temporärt, hängandes lite på lösen och skruvade i ett par skruvar på Pythondirven på lösen. Det hela fungerade utmärkt! Även om riggen inte var fastskruvad såg jag inte en tillstymmelse till flex eller rörelser när jag körde, trots ganska snabba kast mellan back och fram.
Problemet med det gamla styrdonet var att när motorn "rullade" åt ena hållet var det omöjligt att lägga drift åt det andra. Nu ligger ju inte båten i sjön, så det blir inte riktigt som att propellern drivs av farten men lite åt det hållet. Med den nya transmissionen finns en hel del mer rörelsemängd i systemet. Det stora remhjulet väger 3,5 Kg och med propeller och axel inkopplad så är där i alla fall tillräckligt med massa för att det skall få effekten av ett svänghjul. Detta syns på filmen nedan då transmissionen "rullar" vidare en stund av sig själv efter att "gasen släppts". Missljudet filem kommer av att utgående axel endast är temporärt monterad till propelleraxeln och glappar lite.