Batterier

Senast ändrad 2024-03-15

Vad krävs för batteri till en elmotor i en båt? Här finns all information om litiumbatteriet i vår båt.

Batteri-fakta

   
Kappacitet Ca 14 kWh (280 Ah)
Spänning 48 V (42 - 60 V)
Laddtid (tomt till fullt) 8 h (10 A landström)
Livslängd I praktiken obegränsad

Räckvidd *

     
2,8 Knop 29 h 82 Nm
3,8 Knop 12 h 46 Nm
4,5 Knop 5:45 h 26 Nm
5 Knop 3:30 h 17 Nm

* Data från första testet till sjöss. Räckvidden kommer sannolikt öka.
Läs blogginlägget om reduktionsväxel för mer detaljer.

Batteripack

Spänning 48 V (40 - 58 V)
Konstruktion 16 seriekopplade LiFePO4
Totalvikt Ca 100 Kg
Chassi 85 liters glasfiberförstärkt låda i björkplywood
BMS JKBMS, 200 A, 2 A aktiv balansering
Huvudsäkring 300 A
Huvudbrytare 250 A (max 2 kA under 5 s)
Mätshunt Victron BMV 700
Kablage Förtennad mångtrådig koppar 70 mm2

Battericeller

Maximal i och urladdningsström 280 A kontinuerligt
Nominell spänning 3,2 V (2,5 - 3,65 V)
Inre motstånd 0.1 - 0.3 mΩ
Vikt 5,22 ± 0,2 kg
Livslängd vid 80% i och urladdning 4 000 cykler
Laddningstemperatur -5 - 60 °C
Urladdningstemperatur -30 - 60 °C
Energitäthet

178 Wh / kg
360 Wh / l

Räckvidd

Den i särklass vanligaste frågan vi får när vi pratar om vårt projekt med elmotor är ”hur långt kommer du med elmotor och batterier?” Om vi vänder på steken, hur mycket brukar vi köra med motor under en sommar? Med vår gamla båt brukade vi tanka 10 liter per år, max och då var det alltid kvar tills nästa år. Ja men man kanske blir kvar i Skagen när det är stiltje, eller det kanske vrider emot när semestern är slut. Båda låter som bortförklaringar för dålig planering, att man inte läst väderleksprognosen eller båda. Vi har alltid seglat vår segelbåt, en elmotor kommer knappast ändra på det.

Jag tycker det är intressant var denna ångest över räckvidd kommer ifrån. Att gubbar som kör törstiga motorbåtar i +20 knop ojar sig över räckvidd är ingen överraskning. Köra båt, eller bil med stor motor är en del av mansidealet. Naturligtvis är alla människor unika individer men trots det syns ett mönster. I dag  har de flesta vant sig vid bekvämligheten att kunna köra i princip hur långt som helst med fossilt bränsle men är det inte dags att tänka om nu? För oss handlar seglingen till stor del om att vara ett med naturen.

Livslängd

Cellerna är specificerade till 4 000 cykler vid 80% DoD, vilket betyder att cellens kapacitet utnyttjas mellan 10% och 90% laddning. Om vi laddar ur och i en gång om dagen så håller cellerna i 11 år. I praktiken kanske vi gör det 5 eller 10 gånger per år. Batteriet kommer med andra ord att överleva både oss och barnen. Om man istället nöjer sig med 50% DoD så ökar livslängden till det dubbla - minst.

Litiumjärnfosfat (LiFePO4)

Den andra mest vanliga frågan vi får är om det inte är farligt med litium-jon-batterier. Jo det är det men det är inte litium vi har utan litiumjärnfosfat. "Vanliga" litium-jon-batterier som finns i bärbara datorer, telefoner kameror etc. är brandfarliga, kan svälla och börja brinna våldsamt vid fel laddning. De innehåller dessutom nickel och kobolt vars utvinningen är problematisk, minst sagt. LiFePO4 däremot innehåller inte nickel och kobolt och dras inte med brandproblemen som lithiumbatterier gör. Nackdelen är att de har en aning lägre energitäthet, d.v.s. för samma vikt kan de inte lagra riktigt lika mycket energi. Mer om litiumjärnfosfat finns på wikipedia.

Fördelar jämfört med blybatterier

Vikt Ca 50% av ett blybatteri.
Linjär effekt och energi Ett LiFePO4-batteri levererar lika mycket energi oavsett strömuttag. Ett blybatteri levererar mindre i takt med ökat strömuttag i och med peukerts lag.
Låg självurladdning En tiondel jämfört med blybatterier, vilket betyder att de inte behöver underhållsladdas. Alla som glömt ett blybatteri utan laddare i båten över vintern vet att det är utslaget på våren. Med ett LiFePO4-batteri däremot är det bara att lämna halvfyllt på hösten och komma tillbaka till ett halvfullt på våren.
Låg och konstant inre resistans. Ett LiFePO4-batteri laddas med konstant ström hela vägen från tomt till fullt. I blybatterier ökar den inre resistansen i takt med laddningen, d.v.s. det blir trögare och trögare att ladda ett blybatter allt eftersom batteriet närmar sig full laddning.
Högre kapacitet Ett blybatteri kan sällan laddas ur lägre än till 50% laddning utan att riskera att skadas. Ett LiFePO4-batter kan laddas ur ned till 10% laddning vilket gör att får man ut högre kapacitet för "samma märkning".
Snabbare laddning Den låga och konstanta inre resistansen gör att man kan ladda ett LiFePO4-batteri på 1/4 av tiden jämfört med ett blybatteri.
Kapacitet vid låg temperatur Ett LiFePO4-batteri levererar 90% av sin kapacitet vid  0 ℃ jämfört med 50% hos ett blybatteri. Dock skall LiFePO4-batterier generellt inte laddas under 0 ℃, även om en del celler idag klarar detta ner till -5 ℃.
Kapacitet vid hög temperatur Ett LiFePO4 har ungefär dubbelt så hög kapacitet vid 50 ℃.
Ökad livslängd Med uppemot 8 000 laddcykler håller ett LiFePO4-batteri uppemot 20 gånger så lång tid som ett blybatteri.
Lägre underhåll

LiFePO4-batterier kräver inget som helst underhåll

Lägre ägandekostnad  25% - 50% av ett blybatteri. Trots att ett LiFePO4-batteri kostar betydligt mer än ett blybatteri blir den totala ägandekostnaden lägre.

Tack vare högre användbar kapacitet, snabbare laddning och lägre självurladdning räcker det med ett mindre LiFePO4-batteri än vad man hade behövt med ett blybatteri.

Jämförelse LiFePO4 mot blysyra -batteri
40 Ah LiFePO4-batteri * 75 Ah marinbateri bly **
Användbar kapacitet 36 Ah 37,5 Ah
Laddtid 3 h 12 h
Vikt 8,3 Kg 18 Kg
Laddcykler 4 000 120
Kostnad 2 000 1 200
Pris / laddcykel 0,5 kronor 10 kronor

* GWL / Winston 40 Ah
** varta marin 75ah

Batterikapacitet

Dimensioneringen av batteriet görs utifrån två parametrar.
    1. Batteriet måste kunna leverera så mycket ström som motorn kräver vid maximal effekt.
    2. Önskad räckvidd

Vår motor är på 10 kW, utmatad effekt. Räknat med en (låg) verkningsgrad på 80 % krävs en inmatad effekt på ca 13 kW. Detta ger att batteriet behöver kunna leverera 270 A utan att ta skada. (13 kW / 48 V ≈ 270 A).

Maximalt strömuttag från ett batteri anges i C. Ett batteri på 150 Ah med 0,5 C kan mata ut 75 A. Cellerna vi köpt har 1 C i konstant urladdning och 2 C under en minut. I praktiken kommer vi aldrig att köra så hårt, förutom vid testkörningen och möjligtvis vid någon form av olycka.

BMS

För att ha koll på batteriet krävs en BMS (Battery Management System). Dess uppgift är att koppla bort batteriet när spänningen på någon cell antingen går under eller över en viss spänning. Detta görs för att inte skada cellen genom överladdning eller att man tömmer den helt. BMSen ser också till att alla celler håller samma spänning i slutet av laddcykeln, så kallad cellbalansering.

Batteriövervakning

Även om BMS:en vi viss mån har koll på batteriet har vi valt att även använda oss av en mätshunt. Den mäter alla energi som matas i eller ur batteriet och kan på så vis visa både nivån av laddning och hur lång tid man kan köra med aktuell belastning, en slags tankmätare med andra ord. Vi använder en shunt från Victron eftersom denna kan prata direkt med växelriktaren.

Kopplingsschema

Vill du läsa mer kan du kolla in vårt kopplingsschema på sidan för båtens elsystem.

Laddning

Till att börja med kommer vi kunna ladda batteriet på två sätt. Med propellern, som en dynamo när vi seglar och med en landströmsladdare när vi ligger vid kaj. En av sakerna som skiljer ett litiumjärnfosfat-batteri från ett blybatteri är laddningen. Blybatterier har hög självurladdning och behöver därför i princip konstant underhållsladdas. Eftersom ett LiFePO4-batteri har mycket låg självurladdning skall det inte heller underhållsladdas. Framöver hoppas vi kunna montera kraftiga solpaneler som kan ladda det stora batteriet men det blir ett annat år.

Hastighet kontra räckvidd

Hur långt räcker då detta i vår fyra ton tunga Grinde? Tja det återstår att se. Att beräkna detta är både för komplext och för komplicerat för mig. När vi dimensionerade batteriet utgick vi från en någorlunda kvalificerad gissning + lite marginal. Vi uppskattade att batteriet skulle räcka till 20-30 Nm i 3-4 knop. Denna frågan har avhandlats i flera olika blogginlägg, bland annat inlägget Räckvidd men det kanske mest intressant är Första testet till sjöss där vi faktiskt provar. Testet bekräftar både att uppskattningen stämmer ganska väl och visar tydligt hur brant effektuttaget ökar (och räckvidden minskar) vid stigande hastighet.

Spännande?

Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.

Bloggposter om batteriet

Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar vårt batteri.

neta.svg
1 jan. 2024 21:49
Hur mycket el eller diesel går det åt för att få ut 5 kW till propellern?
81RP7lGvvKL._AC_SL1500_.jpg
20 dec. 2022 23:28
Även om själva elmotorn som sådan är betydligt mycket enklare än en dieselmotor, så finns det en hel del väldigt tekniska prylar kring elmotorn.
Skärmavbild 2022-09-12 kl. 08.12.36.png
5 sep. 2022 23:45
Provkörningen till sjöss gav svar på två frågor; relationen mellan effekt och fart och hur kylningen fungerar men även en inte helt uppskattad överraskning.
22-05-17 23-38-23 5983.jpg
18 maj 2022 10:03
Battericellerna, som ihopkopplade blir batteriet, behöver en stabil och skyddad plats att stå på.
Skärmavbild 2022-04-21 kl. 13.45.20.png
20 apr. 2022 19:54
Detta är i alla fall ett svar på den i särklass vanligaste frågan vi får.
22-02-06 14-14-12 5327.jpg
30 jan. 2022 22:47
Efter att jag laddat batteriet var det dags för kapacitetstest. Skulle Kina-cellerna leverera det som stod på dem?
280Ah.jpg
8 okt. 2021 00:03
Nu är batterierna beställda - ett steg på vägen.