Även om själva elmotorn som sådan är betydligt mycket enklare än en dieselmotor, så finns det en hel del väldigt tekniska prylar kring elmotorn.

BMS

Vår BMS gör ett lysande jobb. Den tar han om våra battericeller, så de inte mår dåligt av under eller över-spänning. Mot slutet av laddcykeln tar den dessutom hand om att balansera cellerna, så att alla ligger på samma spänning. BMS:en har ett "emergency mode" men precis som alla andra inställningar görs det via telefonen som kopplar sig med bluetooth

Nödläge

Men vad händer om olyckan är framme och vi måste köra motorn, även om det innebär att batteriet tar skada? Låt säga att vi hamnar i ett läge då vi verkligen måste köra motorn, kanske riktigt hårt och kanske till och med så att cellspänningen sjunker under tröskelvärdet för när BMS:en stänger av.

Jag kan ganska lätt föreställa mig att om man man är i en sådan funktion, så fippla med en telefon det smidigaste. Kraftig sjögång, blöta fingrar, en telefon som laddat ur - eller som används för att ringa just då.

Nödomkopplare

Ett sätt att hantera ett nödläge skulle kunna vara att koppla förbi BMS:en. Tanken jag har kring detta är att byta ut huvudbrytare, som sitter i batteriet, mot en 3-vägs brytare. Läge 1 skulle vara som vanligt och läge 2 innebär då att BMS:en helt kopplas förbi. Förhoppningsvis kan jag hitta en ny brytare med, åtminstone snarlik hålbild som nuvarande huvudbrytare och ersätta den.

I det uppdaterade kopplingsschemat går det att se hur detta är tänkt att fungera.


Nödlägesbrytare
Laddar konversation

Föregående inlägg

November 30, 2022 • 2:00PM

Nästa inlägg

January 21, 2023 • 9:27PM
Ämnen