Dela detta inlägg

Inuti styrdonet till motorn sitter ett par rejäla kondensatorer, när dessa ansluts till batteriet uppstår en kraftig strömrusning, i princip kortslutning, vilket gör att BMS:en löser ut. Detta går väl an om man testkör men kan förmodligen blir riktigt jobbigt i en stressad situation när man behöver kommer iväg snabbt.

Kortslutning enligt BMS

I BMS:en finns en funktion för att upptäcka kortslutning och då bryta strömmen. Det går till och med att ställa in tröskelvärde i µs för vad som skall anses vara en kortslutning. Helt klart en behändig funktion, som sparar en och annan säkring. Men i detta fallet är det inte kortslutning. För att råda bot på detta kopplar vissa en slinga förbi huvudbrytaren med en återfjädrande tryckknapp och ett effektmotstånd och det var precis vad jag hade tänkt göra innan jag fick en bättre idé.

Förladdningsbrytare

Vissa huvudströmbrytare har möjlighet att välja mellan två olika batterier. Oftast används en sådan i en båt med dieselmotor, där man t.ex. vill ladda startbatteriet först och sedan husbatteriet. Jag kom nyligen över en sådan brytare billigt på Blocket. Brytaren har två ingångar 1 och 2 och en utgång. Genom att koppla ett effektmotstånd mellan 1 och 2 och motorn på 2, så kommer vredet att passera 1, vilket då släpper igenom en "krypström" lagom för att ladda kondingarna på någon sekund, vilket borde vara lagom tid för att vrida först till 1 sedan till 1+2 och till slut 2.

Fördelen med detta framför att ha en tryckknapp är att det blir automatiskt, inte ens en gäst ombord kan missa detta. 1, båda, kör! Fördelen med den ganska kapslingen för brytaren är att kan nog skall kunna klämma in motståndet bakom själva kåpan.

Ohms lag

Effektuttaget över motståndet blir 100 W, ( P = V2/R ) och strömmen 2 A ( V/R ) och eftersom det är över en såpass kort tid så går det säkert bra med ett 50 W motstånd.

Laddar konversation

Föregående inlägg

tisdag 20 december 2022 23:28

Nästa inlägg

fredag 10 februari 2023 00:02
Ämnen