Motorn styrs med en styrsignal på 0-5 Volt. Där 5 volt är full fart på motorn; en bra bit över 4000 varm per minut.
Hittills hat jag provkört motorn med ett tumreglage man använder för elcyklar, det duger att testa med men är inget man vill köra båt med. Vi hade tur som lyckades få tag i ett fint reglage som hade gått i retur till Hjertmans, detta har ett neutralläge rakt upp. Det nya reglaget ger en styrspänning på 0-4 Volt med 2.2 V i neutral. För att detta reglage skall fungera som brukligt och inte att neutral betyder halv gas och back saknas, behöver styrdonet programmeras om.
Utöver dessa finns mängder med andra inställningar att göra men jag tänker inte ta upp allt här. Finns det någon intresserad läsare där ute som undrar, så lämna en kommentar nedanför.
Den gamla motorn (Penta MD7b) hade ett maxvarv på 3 000 och en reduktion på 2,4:1 i S-drevet, vilket ger ett maximalt propellervarvtal på 1 250 varv per minut. Som utgångspunkt för de första testerna till sjöss har jag ställt maximalt varvtal till 1 000 varv / minut.
Inför testerna av motorn har jag inte kopplat in den nya värmeväxlaren utan nöjer mig med att låta vattnet cirkulera i kylblock, motor, pump och expansionskärl. Det tog mig dock tre försök innan jag fick till det.
Pump och expansionskärl placerade i våg på motorriggens sida. Cirkulationspumpen suger dåligt och det är mest skum som går igenom. Jag provar att ta loss pumpen och lägga den på durken, så den hamnar lägre ner, och då blir det bättre.
Expansionskärlet flyttas upp 30 mm och pumpen flyttas ner och nu går det bättre. Men nu uppstår något märkligt. Expansionskärlet har formen av en cylinder med tillopp i ovankant som är monterade tangentiellt och i botten sitter utloppet. När vattnet rinner in i de två rören i toppen börjar vattnet börjar snurra runt. När sedan pumpen suger ur vattnet i botten bildas en virvel. Malström är såpass djup att utloppet i botten drar luft upp igenom virveln. Vilket gör att pumpen gurglar och börjar skumma igen.
Nu tar jag loss tilloppet för vattnet till expansionskärlet och låter dessa slangar häng ner igenom hålet där man fyller på vatten istället. Jag passar dessutom på att koppla om så att motorn och styrdonet får varsin slinga istället för att allt vatten skall gå igenom allt i serie. På så vis ser jag tydligt att det cirkulerar vatten i både motor och genom kylblocken för styrdonet.
När kylningen fungerade skapligt kunde jag börja att köra lite försiktigt vid bryggan. Som syns i filmen ligger effektuttaget på ca 1 kW. När jag ställer mig på bryggan och håller emot är det tungt, riktigt tungt. Propellern kaviterar lite lite gran, vilket inte är så konstigt eftersom båten ligger still. Nu är allt klart för en riktig provtur på sjön. Om jag har längtat till den här dagen!