Dela detta inlägg

Hur hanterar men ett såpass stort projekt? Hur kan man hålla alla bollar i luften, kontakter med leverantörer, utföra beräkningar för hållfasthet, leta reda på rätt delar - till bra pris, beställa och sedan arbeta med att sätta ihop allt - utan att något faller mellan stolarna?

Här om dagen frågade en vän om förutsättningarna för honom att genomföra samma slags installation som vi gör. Det fick mig att tänka lite på hur mycket arbete jag egentligen lägger på detta. Den tanken ledde fram till detta inlägg, där jag hoppas kunna förklara hur mycket arbete som krävs och hur jag projektleder mig själv i det.

Sedan vi mastade av i början av september har jag förmodligen lagt 2 timmar per dag - minst + mycket mer på helgerna, på att tänka, leta på nätet, köpa in delar, planera och utföra. En konservativ gissning är att det hittills är 500 timmar.

Som ett exempel kan jag ta elmotorn. Jag visste redan från början ungefär vad för slags motor vi behövde. 5 eller 10 kW BLDC. Till att börja med kom frågan om det skulle vara en på 5 eller en 10 kW. Jag plöjde all information jag kunde få tag i om andra båtar, deras deplacement, fart gentemot effekt för att till slut kunna fatta ett beslut. Tidsåtgången för detta är nästan omöjlig att uppskatta men många kvällar och nätter har gått åt till att leta på nätet efter andra personer som gjort liknande installationer och sedan kontakta dem för att fråga. Mer info om processen att beställa elmotor finns i detta inlägg, som även tar upp frågan om pris, garanti m.m.

Nu är ju detta projekt betydligt större än att beställa en elmotor. Man kan få en fingervisning om omfattningen genom att bläddra igenom de olika blogginläggen. Det visar dock bara en liten del av allt arbete, oftast bara det som är praktiskt Det som hittills tagit mest tid är att samla in material och kunskap för att kunna ta vettiga beslut för hur sakerna väl skall genomföras.

Lista över bloginlägg

För att planera arbetet och se till att inget faller mellan stolarna har jag tagit hjälp av verktyg som används i mitt yrke som systemutvecklare, kanban. Det finns mängder av kanban-program men det jag använder heter Deck och är integrerat i Nextcloud vilket jag använt i närmare tio år.

I detta verktyg skapar jag uppgifter som skall göras, ungefär som digitala post-it lappar. Jag ger dem olika taggar för t.ex. inköp, plastarbete, snickeri, elsystem etc. etc. Varje lapp kan en eller flera delar som skall utföras, beskrivning, datum etc. Genom att dagligen gå igenom vad som återstår och vad som är på gång är jag hela tiden på banan. Uppgifterna kan länkas till filer, andra uppgifter, och är givetvis helt sökbara. Självklart synkas allt till telefonen och är åtkomligt så länge jag har nätuppkoppling. Jag kan enkelt slänga ett öga på telefonen innan jag åker hem från båten, tillbehörsaffären eller verkstaden för att se att jag inte missat någon av alla detaljer som krävs för att allt skall klaffa. Att driva detta projekt utan ett sådant här hjälpmedel hade varit otroligt utmanande!

Laddar konversation

Föregående inlägg

onsdag 16 mars 2022 01:30

Nästa inlägg

måndag 4 april 2022 21:32
Ämnen