Eftersom det mesta av arbetet ombord hittills kretsat kring motor och pentry har förpiken fått fungera som förråd. Allt från målarmaterial och skruvsortiment, till delar av den gamla riggen. Det har varit såpass mycket grejer där framme att båten legat en aning på nosen i vattnet.
Nästan en hel vecka gick åt för att plocka i ordning och bära ur alla verktyg och arbetsmaterial ur båten. Säkert 10 skottkärror från båten till sjöboden för vidare transport hem och till verkstad. Till slut var båten såpass mycket tömd att det skulle vara möjligt att börja städa.
När vi köpte båten för drygt två år sedan städade vi ur salongen hjälpligt. Där sover barnen och vi hade även kompisar med ombord som sov över. Förpiken däremot har vi inte gjort mycket vid, vare sig för två år sedan eller efter det.
Nu blev det andra bullar! Efter att hela förpiken tömts på prylar började jag med att dammsuga skrovsidorna, undersidan rufftaket, durken och ner i kölsvinet. Därpå skumspruta med kraftigt rengöringsmedel och varmt vatten. Jag delade upp arbetet i sektioner och arbetade mig metodiskt fram bit för bit. Först på med skum sedan grov borste i skruvdragare. En effektiv teknik som fick loss mögel och jordslag, flott och annat gunk. Arbetet skvätter en hel del, så andningsskydd och glasögon är ett stort plus. Efter intensiv borstning med maskin torkades ytan av med rent hetvatten. Sakta men säkert arbetade jag mig framåt bit för bit, för att sedan upprepa det hela ett par gånger. Och så till slut så var förpiken ren.
Båten har ingen beklädnad på skrovet utan har någon slags texterrollad gealcoat invändigt. Den är svår att hålla ren men å andra sidan okänslig för vatten. Efter att jag torkat ur ordentligt med trasor, ställde jag in avfuktaren - jag hade trots allt spolat med en hel del vatten och det känns bra att få lite extra stöttning med att torka ur alla små skrymslen under kojjbottnar och i hyllor.
När väl förpiken var klar och stod på tork kunde jag arbeta vidare med salongen, en sida i taget. Jag fortsatte med att bära iland verktyg och material jag var helt säker på inte skulle användas den närmsta tiden. Sedan upprepades behandlingen med skum och roterande dassborste. I salongen demonterade jag hyllorna i sjökojeerna men nöjde mig med att ta skrovsidorna och kojbotten. Alla ytor våttorkades noga, speciellt skott och kantlister, som efter alla år var ordentligt flottiga.
Efter att även salongen fått torka ut och alla lösa pinaler var burna iland var båten till slut redo för de nya dynorna!