Vi har, inte bara installerat en elmotor i vår segelbåt utan även byggt ett litiumbatteri, byggt helt ny transmission, gjort ett nytt elsystem, och en hel del andra saker. Här samlar vi information hur vi gjort när vi installerade elmotor i vår segelbåt.
Sommaren 2021 köpte vi vår Grinde, en båt jag länge drömt om efter att ha seglat Späckhuggare i 17 år. Jag hade också drömt om en båt med en dieselmotorn risig nog att man med gott samvete kunde plocka ur den och sätta i en elektrisk motor. Nu blev det så men det skulle visa sig att det inte bara var dieselmotorn som var risig. Denna hemsida handlar därför om elkonvertering i synnerhet och båtrenovering i allmänhet.
Det finns en hel uppsjö av olika elmotorer, där varje konstruktion har sina fördelar och nackdelar. Vissa passar i en båt vissa gör det inte. När vi planerade för elkonvertering övervägde vi följande tre konstruktioner.
Kallas även DC-motor eller borstad motor. Gammal konstruktion med kol eller släpringar som för över strömmen till lindningarna i rotorn. En beprövad och billig lösning men som kräver underhåll eftersom kolen slits, dessutom är verkningsgraden inte toppen. Används av GreenStar Marine (tidigare OZ Marine)
Kallas AC-motor eller induktionsmotor. Robust och tung konstruktion som är förhållandevis billig att tillverka. Finns nära på överallt inom industrin, speciellt i trefasutförande. Oftast släpar vridmomentet efter varvtalet men det finns även konstruktioner som kommer runt detta problem. Används bland annat av Vetus och Aquamot.
Kallas för BLDC (Brush Less Direct Current) eller EC (electrically commutated motor). Modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar. Den är lätt och har hög verkningsgrad. En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. Används bland annat av Oceanvolt, Golden Motor, Thunderstruck med flera.
typ | Fördelar | Nackdelar |
DC- |
|
|
AC- |
|
|
BLDC- |
|
|
Totalt är vår elmotor och batteriet ca 65 kg lättare än den gamla MD7b och med batteriet akter om motorn blir vattenlinjen sig lik.
Dieselmotor | Elmotor | |||
---|---|---|---|---|
Vikt (kg) | Vikt (kg) | |||
VP MD7b + S-drev 120S | 180 | 10 kW Motor, rigg & styrdon | 27 | |
Tank | 25 | Batteri | 100 | |
Startbatteri | 15 | CV-knut, trycklager & axel | 11 | |
Avgas |
5 | Laddare & kablage | 25 | |
Kylsystem | 5 | Kylsystem | 2 | |
230 | 165 |
När vi köpte båten satt där en Volvo Penta MD7b på ett S-drev. Det fanns möjligheter att montera en elmotor direkt på S-drevet, vilket jag tyckte var tilltalande framförallt för att slippa kruxet med att linjera en rak axel med en motor. Däremot så verkade de färdiga lösningar jag hittade för detta vara tämligen dyra.
Efter samtal med en tidigare motorinstallatör på Hallberg Rassy fick jag råg i ryggen att det inte är speciellt svårt att ta upp hål för rak axel. Dessutom fick jag stöd för mina tankar kring att ett S-drev sänker verkningsgraden och låter onödigt mycket. Eftersom många elmotorer behöver ett trycklager med påföljande CV-knut, enär de inte kan ta någon vidare axiell last försvinner hela problemet med att linjera motor mot axel.
För att motorns optimala varvtal skall möta propellerns dito behövs en växel. Vår resa till den slutsatsen var inte helt spikrak men nu har vi ett system som fungerar mycket bra. Motorn växlas ner 2,78:1 via en kuggrem och kan då nå varvtalet för maximal effekt.
Vi valde att själva bygga vårt eget batteri. Genom att köpa in lösa celler och styrelektronik kunde vi bygga ett batteri med högre kapacitet än många färdiga lösningar till bråkdelen av kostnaden. Vårt batteri är på ca 14 kWh och tar oss i ekonomifart från Göteborg till Skagen utan vind.
Under denna sektion samlar vi båtens olika informationssidor. Dessa sidor är ofta längre och mer detaljerade än bloggen, handlar om ett specifikt ämne och uppdateras då och då.
Här samlar vi alla blogginlägg som har med installationen att göra utifrån tre ämnen, Elmotor, Batter och Elsystem. Inläggen är ibland kortare och mer att betrakta som ett ögonblick under själva arbetet. Bloggen har många fler ämnen som tar upp andra delar av vårt projekt men dessa är specifikt utvalda för dig som vill läsa om just om att installera en elmotor i en segelbåt.
Undrar ni något, vill ha tips eller bara sugna på att höra av er? Använd gärna formuläret nedan, så hörs vi av!
Ser du inget svar från oss? Kolla skräppostmappen, vi svarar på alla mail!