Dela detta inlägg

Hittills har vi använt en vanlig kabelvinda för att koppla in oss på bryggan. Nu när det krävs lite mer kräm och vi (förmodligen) kommer att använda landström oftare, är det dags för en uppgradering.

Kabel

Mitt krav för en ny landströmskabel är följande :

  • 3x2,5 mm2
  • Förtennade ledare

Jag började med att leta efter vanlig gummikabel (H07RN-F / RDOE) och hittade en på ClasOhlson vars produktbild visade förtennade ledare. Jag hade dock mina aningar och mycket riktigt, efter att jag sprättade upp förpackningen inne i butiken och skalade av en bit visade det sig att det var ren koppar. Jag visade personalen deras produktbild och förklarade, så pengarna fick jag tillbaka direkt.

Med ljus och lyckta letade jag vidare, över hela internet kändes det som, innan jag till slut hittade en prisvärd kabel (2,7 ¢ / m) med förtennade ledare, den här gången H07BQ-F, en otroligt flexibel och samtidigt slitstark och nötningstålig kabel med PUR-isolering. Fastän den är mjuk och smidig är den otroligt svårskalad.

Kontaktdon

Istället för svindyra RATIO-kontakter har vi valt vanliga och mycket prisvärda (50:- / handske !) CEE-don. Hona och hane har flärplock / överfallsmutter vilket gör att både inkopplingen ombord och en eventuell skarv blir IP67-tät. Handskarna har dessutom en riktigt fiffig dragavlastare som nyper om kabeln genom att man skruvar åt svansen på handsken.

Kontaktering

All kontaktering ombord gör jag enligt ISO-13297, vilket betyder inga lösa kardeler. Istället klämmer jag isolerade ändhylsor vilka sedan skruvas fast som vanligt i handsken, jordfelsbrytaren, växelriktaren eller vad det nu kan vara.

Intag ombord

Även intaget ombord är av samma snitt som handskarna, överfallsmutter för en helt tät koppling. Den enda nöten som återstår att knäcka är hur denna hane skall skyddas från fukt när ingen kabel är inkopplad. En uppskuren tennisboll?

Landströmscentral

På andra sida skottet där intaget sitter har jag monterat centralen för inkommande ström. I en normkapsling med plats för 6 moduler sitter nu indikeringslampa, tvåpolig säkring samt jordfelsbrytare (10 mA). Utgående kabel från centralen går vidare, förlagd i VP-rör till växelriktarens ingång. Nästa steg är installationen för 230V ombord men det blir nästa gång.


Varför en 2-polig säkring + jordfelsbrytare och inte en personskyddsautomat?

Personskyddsautomater bryter för visso båda polerna men säkrar bara av den ena. Detta gör att en kortslutning (fas till jord) bara upptäcks i 50% av fallen om fas och nolla ligger fel.

Låt säga att fas och nolla inte är kopplade rätt iland. Det kan bero på en felaktig installation eller att man kommer till en gästhamn som inte har de nya CEE-donen utan Schuko (vanlig stickpropp). Där är risken 50/50 att fas och nolla blir omkastade. En tvåpolig säkring både mäter och säkrar av två poler.


Laddar konversation

Föregående inlägg

måndag 5 september 2022 23:45

Nästa inlägg

måndag 19 september 2022 18:57
Ämnen