Efter att ha kört i tamparna i bryggan under ett par timmar i helgen var det till slut dags att kasta loss. Extrapappa var med och körde medans jag kunde hålla koll på maskin, värme och logga effektuttag och fart. Efter att jag rensat bort dåliga datapunkter, som kommer från accelerationer, har jag fått ut ett skapligt datasett över effekt gentemot fart.
Ekonomifart tycks ligga runt 4 Knop och ca 1,5 kW, vilket ger en gångtid på ca 12 timmar och en distans på ca 40 Nm. Læsø är med andra ord inga problem på en laddning.
Tidigare i helgen har jag provkört motorn vid bryggan. Under nästan en timme körde jag mot med aktertamp bryggan med ca 1 kW, vilket enligt dagens provkörning ger ca 3,5 Knop. Under denna tid gick motorn fint och hela transmissionen var så gott som helt tyst.
Nu när vi provade detta till sjöss var båten till att börja med helt tyst men efter att den accelererat färdigt och motorn började arbeta lättare uppstod ett dunkande ljud två gånger per varv. Jag tog ett dopp och skalade loss skal från axlen men fortfarande samma ljud. Vi provade att köra med tamp från aktern till bryggan - helt tyst. Men så fort vi släppt och fått upp fart kom ljudet tillbaka. Ett tydligt dunkande ljud, som vid +4 knops fart är påtagligt.
Nu består kylslingan enbart av ett litet expansionskärl på ca 0,5 liter, pump, slangar och kylblocken till styrdonet. När vi körde motorn som hårdast, ca 7 kW för att accelerera upp till 6 knop nådde styrdonet 70 grader. Kylvattnet var då strax under 50, och eftersom det inte finns någon radiator så förblir vattnet ganska varmt. Detta tyder på att kylningen av styrdonet fungerar bra, att systemet kommer att må gott av en varmvattenberedare att lämna av värmen i och förmodligen även en radiator för att kyla bort en eventuell allt för varm retur.