Istället för att kyla bort värmen som blir över i motorn kan vi spara den, i en varmvattenberedare.

Ända sedan jag började skissa på hur kylningen av motorn skulle fungera har jag tänkt på att vi skulle kunna använda en varmvattenberedare för kylning, om jag kunde komma över en billigt och i bra storlek, d.v.s. liten.d

Så plötsligt fick jag tag i en på 12 liter på blocket! Innan jag slog till så räknade jag på det hela, jag gillar ju sånt. :)

Jag utgick från att vattnet i beredaren kan värmas upp 50 grader innan returvattnet blir för varmt och med en förlust mellan 5% och 20%. X-axeln visar inmatad effekt. Förmodligen kommer vi ligga under 3 kW vid marchfart. Y-axlen (logaritmisk) visar antalet Gångtimmar tills att de 12 litrarna värmts upp 50 grader.

Diagrammet visar tre linjer, röd, gul och röd för tre olika verkningsgrader, eller värmeförluster i detta fallet. I verkligheten kommer gångtiden att bli något längre eftersom all värme från motorn inte kan överföras utan förluster till VV-beredaren.

Om det behövs kan vi komplettera med en radiator och termostatstyrd fläkt på returen från VV-beredaren, som då kyler ner vattnet ytterligare innan det går tillbaka in i motorn.


Laddar konversation

Föregående inlägg

August 18, 2022 • 9:59PM

Nästa inlägg

September 4, 2022 • 11:50PM