Dela detta inlägg

I helgen hade jag möjlighet att experimentera med olika inställningar för laddning vid segling, ibland kallat hydrogeneration.

 

Effekt

Vid ungefär 6 knop toppade vi ca 190 W. Det skall noteras att det är med motorn på rak axel utan växel. Tanken är att motorn under vintern skall växlas ner ca 3:1, vilket innebär att motorn får ett trefaldigt varvtal även vid laddning. Om det ger en trefaldig ökning av laddningseffekten återstår att se men andra jag har pratat med, som har samma motor, styrdon och en båt i motsvarande storlek, har kommit upp i dryga 500 W vid 6 knop.

Ljud

Även om elmotorn är i det närmaste helt tyst, speciellt i jämförelse med en dieselmotor, så finns där ett visst ljud. När man går för motor är detta inget man tänker på men vid segling är det en annan sak. Då förväntar jag mig att båten skall vara helt tyst men eftersom propellern snurrar med, så hörs ett surrande ljud från motorn. Det skall också påpekas att motorrummet är helt kalt och helt saknar  ljudisolering.

Pris för tystnad?

Så frågan är väl hur många watt tystnaden är värd. Med en växel, vilket gör att motoraxeln inte står i direkt förbindelse med båten utan går via en kuggrem, så kanske ljudet går ner en aning. Med ljudisolering av maskinrummet, kanske det bli ytterligare lite tystare.

Energibudget

Om man tänker sig följande, så skulle vi i princip inte behöva ladda med landström alls.

  Tid (minuter) Effekt (kW) Energi (kWm)
Manöver ut/in ur hamn 5 -4 -20
Motorgång hamn-segling-hamn 20 -2 -40
Segling 120 0,5 60

 

Föregående inlägg

söndag 3 september 2023 23:31

Nästa inlägg

tisdag 10 oktober 2023 20:32
Ämnen
Laddar konversation