Vid ungefär 6 knop toppade vi ca 190 W. Det skall noteras att det är med motorn på rak axel utan växel. Tanken är att motorn under vintern skall växlas ner ca 3:1, vilket innebär att motorn får ett trefaldigt varvtal även vid laddning. Om det ger en trefaldig ökning av laddningseffekten återstår att se men andra jag har pratat med, som har samma motor, styrdon och en båt i motsvarande storlek, har kommit upp i dryga 500 W vid 6 knop.
Även om elmotorn är i det närmaste helt tyst, speciellt i jämförelse med en dieselmotor, så finns där ett visst ljud. När man går för motor är detta inget man tänker på men vid segling är det en annan sak. Då förväntar jag mig att båten skall vara helt tyst men eftersom propellern snurrar med, så hörs ett surrande ljud från motorn. Det skall också påpekas att motorrummet är helt kalt och helt saknar ljudisolering.
Så frågan är väl hur många watt tystnaden är värd. Med en växel, vilket gör att motoraxeln inte står i direkt förbindelse med båten utan går via en kuggrem, så kanske ljudet går ner en aning. Med ljudisolering av maskinrummet, kanske det bli ytterligare lite tystare.
Om man tänker sig följande, så skulle vi i princip inte behöva ladda med landström alls.
Tid (minuter) | Effekt (kW) | Energi (kWm) | |
Manöver ut/in ur hamn | 5 | -4 | -20 |
Motorgång hamn-segling-hamn | 20 | -2 | -40 |
Segling | 120 | 0,5 | 60 |