Dela detta inlägg

På fyra år har vi hunnit med tre olika propellrar och även provat på återladdning.

Arbetet med att byta en dieselmotor mot en elektrisk dito innebär en hel del iterativt arbete. Eftersom mängden kunskap och dokumentation på detta område är relativt begränsat är man hänvisad till självstudier och att prova sig fram. Därför har delar av drivlinan byggts om eller justerats nästan varje år. 

Propeller nr 1

En äldre men helt oanvänd 2-bladg folding från Gori på 16,5 x 11. Med den uppstod ett missljud när bladen svepte i, det relativt sett stillastående vattnet närmast skrovet. Ljudet var rytmiskt, två gånger per varv och väldigt starkt. Den behövde bytas till något mindre men vad?

Propeller nr 2

En fast 3-bladg från Mikado på 14 x 10. Denna propeller gick mycket jämnt och fint och hade ett otroligt bett vid manövrar i hamn tack vare att bladen alltid är aktiva. Tanken med en fast propeller var att kunna ladda batteriet vid segling. Dock vägde inte energin från laddningen upp ljudet det skapade. 

Propeller nr 3

En 2-blad folding från Flexofold på 15 x 10. Den fungerar utmärkt, är tyst vid segling men ger naturligtvis inte någon laddning. 

Förkoppring

Samtliga propellrar har vi låtit förkoppra, vilket gör att de är helt fria från påväxt när båten tas upp på hösten. 

Återladdning

Vid segling i lätta vindar snurrade den fasta 3-bladagia propellern iband med. När propellern snurrar låter såväl motor som kuggrem. Ljudet styrka och frekvens pulserar i takt med sjögången, tillräckligt för att det skall höras och en vacker sommardag med lätt vind till slut bli irriterande.

Mer vind och fart över 6 knop skulle kunna ge uppemot 500 watt. I det läget dränks ljudet från motorn (generatorn) av vågskvalp och vind. Även om styrdonet är programmerbart går det inte att dynamiskt eller steglöst ställa hur mycket laddning man vill ha d.v.s. hur mycket den skall bromsa. ställs styrdonet in för maximal laddning blir även bromsningen maximal - oavsett vind. 

El - stor tillgång och liten efterfrågan

Sex veckors semester sommaren 2025, krävde 42 kWh (ungefär 3 fulla laddningar). Detta inkluderar el för bland annat vattenkokare och induktionshäll i naturhamnar. Varje gästhamn vi besökt har haft el direkt på bryggan.

Den lilla mängd gratis el vi skulle kunna få vid segling är helt enkelt inte värt besväret, dels i form av ljud dels att båten seglar sämre. Att el dessutom finns i varenda gästhamn avgör saken. Den fasta 3-bladiga propellern ligger dock kvar på hyllan 😉.

2-bladig foldingpropeller från Flexofold

2-bladig foldingpropeller från Flexofold, innan sjösättning 2025.

Föregående inlägg

tisdag 19 augusti 2025 21:17
Ämnen
Laddar konversation