Tomten kom med en present till båten i år. Gori står det på paketet.

Nu när det är för kallt för att jobba ute vid båten, blir det projektering och förberedelser. Hur skall transmissionen se ut, elsystem, inköp av div. prylar, m.m. och så var det där med propeller. Ett komplicerat ämne, skulle det visa sig.

Efter en del läsande på nätet kom jag fram till att jag kan mindre än jag trodde. Skönt! Vad gör man då? Jo läser mer. Men på nätet handlade sidorna mest om propellrar till snabba motorbåtar. Blä vad tråkigt. Men till slut fick jag tag i ett exemplar av boken The Propeller Handbook: The Complete Reference for Choosing, Installing, and Understanding Boat Propellers av Dave Gerr. Den beställdes raskt och var hemma på ett par dagar. Tack Postnord - plötsligt händer det. Formatet var inget att hänga i granen, vanligt skrivarpapper utskrivet på en gammal laserskrivare, limmad rygg, lite tjockare papper med färgtryck i omslaget men innehållet, wow! Nu förstod jag att jag kunde ännu mindre. Underbart, då finns det ännu mer att lära sig. Tekniken bakom en propeller är långt mycket mer avancerad än vad jag hade föreställt mig. Dave förklarar det hela steg för steg, jag läste lite i taget, dag för dag.

Men så efter en veckas läsande dök det upp något på Blocket, där jag har konstant utkik. En tvåbladig foldingpropeller inklusive 25mm axel. Även om jag inte tagit mig igenom hela boken och räknat mig fram till vad som behövs, så var propellern på Blocket inom rätt område och till ett riktigt pangpris. Jag skickade direkt meddelande till annonsören, för han hade inte satt ut sitt nummer. Men här gällde det att vara rask om ingen annan skulle hinna före. På Blocket stod hans förnamn och postnummer. Fram med eniro och hitta.se och så sökte jag fram alla personer med samma namn i det postnummerområdet och ringde en i taget. Redan på andra försöket svarade en trevlig man att jo, det var han som hade en propeller på Blocket. Efter en swishad handpenning på 10% var saken biff och idag kom den, personligt levererad av en vän som hade vägarna förbi.

Ny, oanvänd och i originallåda 16,5" x 11" vänstervriden och det var därför säljaren hade gjort sig av med den, den hade fått hans båt att gå baklänges. I vårt fall är det bara en knapptryckning eftersom motorn går lika bra åt båda håll.

Den gamla Penta-propellern är 16x11, så det här borde bli perfekt. Den halva tummen större diameter borde inte bli något problem eftersom vi själva bestämmer hur axeln kommer ur båten. Dessutom kan vi få ner axeln bra mycket närmare skrovet i och med att motorns diameter bara är 206 mm. Dessutom tillåter CV-knuten hela 8 graders förskjutning. 


Föregående inlägg

December 4, 2021 • 3:02PM

Nästa inlägg

January 14, 2022 • 1:25AM
Ämnen