Är propellertillverkarna fast i det förflutna med fosilmotorer?

Redan i höstas, innan vi köpt propeller, kontaktade jag Gori och bad de räkna på en ny. Efter ha mailat tillbaka svar på deras frågor om motorns varvtal hördes inget mer. Jag kontaktade de på nytt här om dagen och berättade om att jag köpt en 16,5 x 11. Den är absolut för stor fick jag till svar. De rekommenderade istället en 15 x 10, d.v.s. samma som till originalmotorn!

På min fråga hur det kan komma sig att de rekommenderar samma propellrar till två så olika motorer fick jag svaret att de bara matar in varvtal och effekt, "... vort program tager ikke højde for vrid momenter..." och att de inte har någon erfarenhet av elektriska motorer. Jag tackade för svaret men tycker nog att det är om inte verklighetsfrånvänt så i alla fall gammaldags.

Jag kan till viss del förstå Killen på Gori som i rekommenderade originalpropellern efter att han bara tittat på hästkrafter och varvtal, på så vis är de ju ganska lika förutom på en viktig punkt - vilket varvtal som krävs för bra vridmoment. Se bilden med diagrammet nedan!

  Effekt Kw Varvtal Vridmoment Nm
Motor nominellt max max nominellt max
Bukh DV10 * 6,2 7,3 3 000   24
Golden BLDC **   10 3 500 27 82

* Effekt innan backslag, maximalt vridmomentet vid 2 300 rpm. 
** Effekt på propelleraxeln, nominellt vridmomentet direkt.

Varför är det så viktigt med rätt propeller då? Jo det avgör var vi kommer att borra hålet för axeln. Tänk om vi behöver gå upp i storlek på propeller, då kommer den kanske inte att få plats. Nu är nog det inte så troligt och om, det skulle behövs "mer" propeller så får vi i så fall byta till en 3-blad.



Laddar konversation

Föregående inlägg

April 4, 2022 • 9:32PM

Nästa inlägg

April 10, 2022 • 11:02PM