Dela detta inlägg

Ytterligare en plastreparation av skrovet klar.

Gammal plugg

En av de sista gamla genomföringarna i båten var det rör som satt fastplastat i skrovet på styrbords sida precis framför kölen. Gissningsvis har det en gång i tiden använts till ett instrument, kanske ett ekolod eller logg. Hålet var i igensatt med en plugg, en slags gummiexpander.

Redan i oktober 2022 började detta arbete, som blev klart för bara några dagar sedan. Pluggen hamrades ur och sedan det rostfria röret i vilket pluggen satt. Därefter slipades det rent kring hålet och arbetet med att fasa laminatet påbörjades.

Skador på laminatet

En bit i fasningen upptäckte jag hur det sipprade vatten ur laminatet och efter närmare granskning visade det sig att skrovet delaminerat lokalt kring hålet. Jag slipade vidare och öppnade upp hålet mer tills jag nådde friskt material. Vid det här laget var såpass mycket material bortslipat invändigt att den främre ytan av den främsta bottenstocken var blottlagt. Jag kunde då konstatera att det fanns en stor glipa mellan skrov och underkant bottenstock och att det var fuktigt där inne. Detta fick nu stå och torka ur under vintern.


Video

Mer slipning

Under våren fasades området kring hålet ordentligt. Ytan som behövde plastas var nu nästan 400 mm i diameter. Sliparbetet utfördes med vinkelslip och flapdisc med 40 korn. Invändigt slipades det rent inför plastning och mellanrummet mellan skrov och bottenstock gjordes rent med aceton.

Ruttet virke i huvudskottet

Vid arbetet med att slipa nederkanten av skottet för om hålet gick det nu att se att huvudskottet var ruttet i nederkant. Det skulle inte bara göra ont i själen att bara plasta över, det skulle dessutom inte bli bra. Med ett stycke aluminiumprofil fastspänt fick jag bra stöd för sågbladet i Feinsågen. På styrbords sida var virket dåligt en bit upp och förbi en igensatt ventil. Den gamla plastningen på andra sidan skottet lämnades för att stötta det nya virket.

Nytt skott

Av 18 mm teakplywood sågade jag till en ny bit med den gamla som mall. I nederkant på sidan förut fräste jag bort ca 2 mm så att skivan skall ligga flush med plastningen som sparats i framkant.

Virket penslades två gånger med ren epoxi för att minska risken för en svältfog, då bart virke suger mycket plast. Efter att epoxin fått tid att gela var det dags att blanda till en rejäl laddning förtjockad epoxi för att fylla alla små hålrum och skavanker innan plyfaskivan pressades på plats. Ett par klossar med packtejp såg till att den nya skivan livade med skottet i överkant och från framsidan drogs skivan fast temporärt med en näve montageskruv. Efter ett par timmar gick det att ta loss klossarna, skruva ur skruven och plasta vidare. Jag lade ett par lager väv i nederkant för att fixera skottet, sedan var det dags att sova.

Utfyllnad av hålrum

Med en tom fogsprute-patron med en slang på pipen och rejäl laddning epoxi förtjockad med HD-filler, kunde jag ståendes på marken under hålet peta in slangen i hålrummet mellan skrov och bottenstock och fylla ut detta "inifrån" genom att successivt dra slangen utåt. När hela glipan var fylld lade jag ett par lager glsfibertyg för stabilisera det hela och sedan peelply.

Plastning av utsida skrov

Dagen därpå var det dags att plasta igen själva hålet. Först rev jag av all peelply och tvättade bort aminosvettning med tvål och vatten, innan jag satte ann ett mothåll på insidan hålet, vilket stagades upp mot rufftaket. På marken strax intill hålet dukade jag upp ett arbetsbord med verktyg, plast och ett stort kuvert med glasfibertyget stegvis ökande i storlek. Efter ett par timmars arbete, mycket epoxi och 20 lager glasfiber, avslutades arbetet med peelply. Det första lagret var nu tillräckligt härdat för att jag nu kunde ta bort mothållet och börja arbete inne i båten.

Plastning av insida och bottenstock

Eftersom insidan kring hålet var nerslipat en bra bit, behövdes här byggas upp rejält med material och för att inte behöva lägga allt för många lager använde jag fyraxligt tyg på 1200 g/m2, som jag förvätte på ett arbetsbord och lade på plats. Först kring hålet och sedan på andra sidan kölsulan. Efter att tjockleken byggts upp fortsatte jag att lägga på längre och längre tygbitar tvärskepps. Så småningom var det dags att plasta fast skottet ordentligt och även själva bottenstocken, vilken fick ett par lager tyg vikt över sig. Avslutningsvis täckte jag in hela området med ett lager twill eftersom denna väv lätt och snyggt följer vinklar och vrår utan att skrynkla. Jag hade vid det här laget byggt dryga 20 mm över hålet på insidan och ca 10 mm kring kölbulten, innan peelplyn åkte på.

Slipning, spackling och målning

Efter att allt plastarbete var klart var det dags för åtskilliga vändor med slipning och spackling. Invändigt slipades först "skägget" av innan det var dags för primer. På den kom sedan spackel i flera omgångar tillsammans med slipning. Därpå blev det maskering och målning med grundfärg, innan det till slut var dags för slutstrykning.

Utvändigt var det samma sak, epoxiprimer, spackla, slipa spackla, slipa spackla.

 Material

Plast Epoxi (Ampreg-30)
Glasfiber
  • 450 g/m2 biax
  • 600 g/m2 biax
  • 1200 g/m2 quadax
Spackel
  • Epoxi + HD-filler under bottenstock och kring kölbult.
  • Biltema epoxispackel utvändigt.
  • Biltemas polyesterspackel ovandel skottlagning.
Färg
  • Interprotect som häftgrund
  • Gelsheild 200 ut och invädnigt
  • Perfection undercoat (skott)
  • Perfection (skott)
Trä / virke 18 mm WBP-limmad teakplywood för skottlagning.
Laddar konversation

Föregående inlägg

torsdag 13 april 2023 14:24

Nästa inlägg

måndag 5 juni 2023 23:01