Dela detta inlägg

A som i axel.

Vilken dag passar bäst för en lång dags arbete om inte Långfredagen?! Faktum är att A-dagen började redan för tre dagar sedan. Arbetet har nu kommit så långt att det var dags att borra hål för axelhylsa och stödlagerbock.

Redan för två veckor sedan var jag och extrapappa ute och mätte upp allt en gång till, så att jag sedan kunde räkna på var hålet skulle vara. Efter det åkte vi ut ytterligare en gång till, ritade upp båtens mittlinje med hjälp av ett laserinstrument och passade in en liten modell jag byggt av trycklagerskottet för att se att verkligheten stämde med beräkningarna, vilket det gjorde. Hemma byggde jag sedan ytterligare en ny modell av trycklagerskottet med den uträknade vinkeln och så lik som möjligt som jag tänkte mig att det riktiga skottet.

Även om jag fått rådet att borra två stora hål på rad och såga upp materialet där i mellan lockades jag av tanken av att bara borra ett hål, rakt och rätt från början. Naturligtvis lite större än axelhylsan men ändå bara ett hål, jag hade ju ändå räknat ut var och i vilken vinkel det skulle vara.

För att kunna köra  hålsåg i en såpass flack vinkel behövde jag något slags stöd. Det tog mig ett par timmar att få till en släde som fungerade ok. Men när jag provade den på en bit stavlimmad bänkskiva i björk blev jag tveksam. Det ylade och skrek om hålsågen, så jag undrade om släden sviktade så att borret nöp Jag gjorde i alla fall klart den och packade i ordning alla saker och verktyg som behövdes för dagens arbete.

Ute vid båten träffade vi Rolf, som hjälper till genom sin erfarenhet som tidigare motormontör på Hallberg Rassy. Sanningens minut var kommen, skulle släden fungera eller skulle vi behöva borra och såga? Jodå det gick fint. Först borrade jag ett litet 6 mm hål för att styra in det långa hålsågsborret i. Sedan var det bara att gasa och trycka på. Allt eftersom hålsågen bottnade var det bara att backa ur och såga av biten med Feinsågen. När så till slut chucken på borrmaskinen tog emot på insidan var jag tvungen att borra från utsidan. Eftersom drygt hälften av hålet nu var borrat var det inte så mycket kvar att få styrning av men efter lite slipande ploppade hylsan på plats.

Efter kaffe i solen var det dags för stödlagerbocken. Vi satte ihop axel, hylsa och propeller, pallade upp axeln så den inte säckade av sin egen vikt. Sedan var det bara att märka ut var stödlagerbocken skulle hamna. Rolf borrade ett litet hål från utsidan som jag sedan borrade upp med hålsågen från insidan. Sedan var det bara att mäta upp bockens längd och borra ett till med hålsågen föröver. Det som blev kvar där i mellan var bara att såga bort. Med ett specialblad i sticksågen var det som att skära i smör. När hålet var klart var det bara till att peta in lagerbocken och temporärt sätta fast den med en tving

Efter denna lite pirriga övning var det äntligen dags för.... slipning, ack underbara slipning. Jag slipade ner den gamla gealcoaten som båtens förre ägare lagt över hans lagning när han tog bort den första stödlagerbocken. Och vad fanns där under? Jo fyra skruvhål med gammalt sikaflex som bara var överplastat med något lager matta och gelcoat

Efter ett par timmars ljuv slipning kring stödlagerbocken tog jag ett varv i pentryt innan jag lade andra lagret 2k lack.

 

Laddar konversation

Föregående inlägg

söndag 10 april 2022 23:02

Nästa inlägg

onsdag 20 april 2022 19:54