Dela detta inlägg

Nu är det snart dags att ta upp hål för axeln men var skall jag borra?

Det är med viss ångest jag närmar mig detta steg i arbetet. Visst, inget hål i en plastbåt är oåterkalleligt alt går att plasta igen men detta hålet får gärna vara, i alla fall ganska, rätt från början.

Mål

För att få en så effektiv propellerverkan som möjligt behöver axeln ha så flack vinkel som möjligt.

Denna vinkel bestäms av propellerns avstånd till skrov och skädda (d.v.s. des storlek) och placeringen av trycklagret, vilket i sin tur bestäms av var motorn placeras.

Förutsättningar

Motorn måste vara kvar i motorrummet, även om det skulle kunna bli en flackare vinkel om vi hade den mitt i salongen. Akter om motor kommer CV-knut, trycklager, axeltätning och slutligen axelhylsan.

Propellern får inte sitt för högt up, då blir det oljud när bladen passerar under skrovet. Den får inte heller sitta för långt bak då turbulent vatten kan få rodret att fladdra. I just vårt fall så kommer vi kanske trots allt att lägga den nästan intill skäddan, eftersom vi förmodligen kommer bygga om rodret om något år och då försvinner antagligen skäddan.

Beräkning

Just denna biten är lite klurig. Till att börja med så behöver jag någon form av referenspunkt i detta fallet nedgångstrappan. Jag utgår från att motorn måste sitta mins fem cm akter om trappan. Sedan är det bara att lägga ihop alla bitar, tills jag är vid trycklagret och på något sätt höfta hur lågt över durken detta kan monteras. För att kunna mäta vidare, avståndet från trycklagret, som är på insidan till propellern som är på utsidan behöver en mätpunkt från insidan kunna överföras till utsidan. Tack och lov har jag ännu inte spacklat eller målat det igenplastade hålet efter S-drevet är det bara att lägga en lampa på lagningen på insidan. På kvällen blir båten som en lamparmatur som lyser upp marken under. På så sätt blir det lätt att föra över en punkt från insidan till utsidan.

Med alla måtten tagna lade jag in en tvärsnittsskiss av båten skalenligt i draw.io i vilket jag sedan kunde lägga ut måtten jag tagit och block som symboliserar propeller, motor etc. När jag gjorde det stämde det inte helt hundra med var skäddan var på skissen. Mätfel? För att få rätsidan på detta bad jag extrapappa om hjälp.

Ett extra par ögon hjälper att upptäcka mätfel eller tankevurpor. Vi åkte ut och mätte igen, mallade med CV-knut och trycklager, stödlagerbock och propeller. Dessutom passade vi på att titta på en annan Grinde och mäta in var dess propeller är monterad. Väl hemma igen var det bara till att föra in alla uppgifter i ett kalkylark, damma av kunskaperna i trigonometri och peta in lite formler med sinus, cosinus och tangens och simsallabim kom både längd och vinkel på axel samt var i skrovet hålet skall vara. Planen har varit att göra ett långt och ganska stort hål, sätta upp axel och sedan plasta fast hylsan. Nu kanske det faktiskt är möjligt att borra ett enda hål!

Laddar konversation

Föregående inlägg

lördag 26 mars 2022 22:33

Nästa inlägg

tisdag 5 april 2022 15:29