Dela detta inlägg

Med den utgående axeln på plats är det dags att ta upp hål för att kunna montera själva motorn.

Axelavstånd

Eftersom remmarna bara tillverkas i vissa givna längder behövde jag först räkna ut ett ett passande axelavstånd givet de längder på remmar som finns. Väl gjort var det dags att markera centrum samt de sex hålen för att skruva fast motorn i själva riggen.

Avlånga hål

Eftersom remmen både behöver kunna träs på hjulen och sedan spännas, behöver motorns position kunna justeras i riggen i avlånga hål. För att få till fina snitt utan fläk tillverkade jag en fräsmall. Med hjälp av plåten från den gamla riggen ritade jag ut platsen för de nya hålen. Så med fräsmallen på plats var det lätt att få till sex stycken avlånga hål, exakt 8,5 mm x 20 mm.

Axelhål

Själva hålet för motoraxeln gjorde jag 55 mm, samma mått som den gamla riggen. Det ger tillräckligt spelrum utan att behöva förlänga hålet i höjdled.

Öppning för motorn

När väl alla hål vara klara var det dags att såga av en del av baksidan för att kunna få in motorn i riggen. Med en klinga för metall i bordssågen går det bra att såga även 7 mm tjockt glasfiberlaminat. Dammet däremot är inget vidare. Fastän dammsugaren är kopplad täcks den som står bakom sågen av ett tunt lager med gnistrande damm, det som på amerikanska kallas Man glitter.

Föregående inlägg

söndag 21 april 2024 22:56

Nästa inlägg

måndag 29 april 2024 22:56
Ämnen
Laddar konversation