Innehållsförteckning
För förbrukningselen ombord har vi följande upplägg.
- 50 W solpanel
- Victron MPPT-regulatror
- 40 Ah 12 V LiFePO4 -batteri
Batteri
Batteriet byggs som en fristående modul, även om den inte går att plocka ur som sådan på grund av sina 90 Kg. Celler, mätshunt, huvudsäkring och brytare sitter alla i en och samma låda. Från batteriet går två grova kablar till fördelningsplintarna samt datakabel för mätshunt och BMS samt tempgivare.
- 16 stycken seriekopplade LiFePO4 -celler á 280 Ah ≈ 15 kWh
- JKBMS 200A med aktiv balansering om 2 A.
- Victron mätshunt
- 300 A huvudsäkring
- Huvudbrytare
- All kabel är förtennad mångtrådig med en ledararea på 70mm2.
- Hydraliskt pressade kabelskor i förtennad koppar.
- Krympslang över alla kabelskor för skydd och märkning av + och -.
- Två 300 A-plintar 4 x M8
- 300 A huvudbrytare inuti batteriet
- 125 A säkring för ladd-växelriktare.
- 48->12 V DC/DC omvandlare för cirkulationspump och radiatorfläkt för kylning av motor
- Victron Multiplus II 48/3000
- Ställbart strömuttag från landströmsanslutning
- Dubbla 230 V utgångar.
- A : Kontinuerlig matning, som avbrottsfritt slår över från landström till batteridrift
- B : Matning endast när landström är inkopplad.
- Kabel & don
- PUR-kabel (även kallad pansarkabel) H07BQ-F, förtennade ledare 3G2,5mm2
- CEE-don med överfallsmutter, IP67
- Avsäkring inkommande landström
- IP65 kapsling, DIN-skena
- 16 A huvudsäkring C-karaktäristik, 2 poler.
- Jordfelsbrytare 10mA, 2 poler.
- Indikatorlampa för indikering av spänning före resp efter säkring & JFB
- Utgångar växelriktare A + B
- 16 A 10 mA personskyddsautomat, C-karaktäristik
- PUR-kabel (även kallad pansarkabel) H07BQ-F, förtennade ledare 3G2,5mm2
- A : avbrottsfri drift. Överkopplings från landström till batteri på ca 10 mS.
- B : enbart när landström finns.