Elsystem

Senast ändrad 2024-07-08

Vår båt har tre olika elsystem!

Innehållsförteckning


12 Volt

För förbrukningselen ombord har vi följande upplägg.

  • 50 W solpanel
  • Victron MPPT-regulatror
  • 40 Ah 12 V LiFePO4 -batteri

48 Volt

Batteri

Batteriet byggs som en fristående modul, även om den inte går att plocka ur som sådan på grund av sina 90 Kg. Celler, mätshunt, huvudsäkring och brytare sitter alla i en och samma låda. Från batteriet går två grova kablar till fördelningsplintarna samt datakabel för mätshunt och BMS samt tempgivare.

  • 16 stycken seriekopplade LiFePO4 -celler á 280 Ah ≈ 15 kWh
  • JKBMS 200A med aktiv balansering om 2 A.
  • Victron mätshunt
  • 300 A huvudsäkring
  • Huvudbrytare

Kablage

  • All kabel är förtennad mångtrådig med en ledararea på 70mm2.
  • Hydraliskt pressade kabelskor i förtennad koppar.
  • Krympslang över alla kabelskor för skydd och märkning av + och -.

Installation

  • Två 300 A-plintar 4 x M8
  • 300 A huvudbrytare inuti batteriet
  • 125 A säkring för ladd-växelriktare.
  • 48->12 V DC/DC omvandlare för cirkulationspump och radiatorfläkt för kylning av motor

Laddare

  • Victron Multiplus II 48/3000
  • Ställbart strömuttag från landströmsanslutning
  • Dubbla 230 V utgångar.
    • A : Kontinuerlig matning, som avbrottsfritt slår över från landström till batteridrift
    • B : Matning endast när landström är inkopplad.

230 Volt

  • Kabel & don
    • PUR-kabel (även kallad pansarkabel) H07BQ-F, förtennade ledare 3G2,5mm2
    • CEE-don med överfallsmutter, IP67
  • Avsäkring inkommande landström
    • IP65 kapsling, DIN-skena
    • 16 A huvudsäkring C-karaktäristik, 2 poler.
    • Jordfelsbrytare 10mA, 2 poler.
    • Indikatorlampa för indikering av spänning före resp efter säkring & JFB
  • Utgångar växelriktare A + B
    • 16 A 10 mA personskyddsautomat, C-karaktäristik
    • PUR-kabel (även kallad pansarkabel) H07BQ-F, förtennade ledare 3G2,5mm2
    • A : avbrottsfri drift. Överkopplings från landström till batteri på ca 10 mS.
    • B : enbart när landström finns.

Spännande?

Om du läst hela vägen hit är du förmodligen inte bara nyfiken, utan kanske rent av intresserad av att själv byta till elmotor. Grattis, du har hamnat helt rätt, på den här hemsidan finns massor med information om vårt arbete med att byta ut dieselmotorn till en elmotor som inombordare i båten. På sidan elkonvertering samlar vi all information om arbetet med att montera en elektrisk motor som inombordare.

Bloggposter om elsystem

Nedan följer en lista med alla de bloggposter som handlar om elsystemen ombord.

24-07-12 23-41-10 9860.jpg
7 juli 2024 11:44
Hur hanterar man spänningsfallet av 60 W däcksbelysning eller dragning av 8-polig kabel med genomgående mast på ett begåvat sätt?
24-06-16 13-04-12 9786.jpg
30 juni 2024 20:46
Så här gjorde vi för att installera mastkablar i en mastprofil utan kabelränna.
23-07-10 21-02-26 8220.jpg
10 juli 2023 23:08
Redan när vi köpte båten började vi riva i det gamla elsystemet. Nu har tiden kommit till elpanelen.
22-09-12 16-50-10 6725.jpg
13 sep. 2022 10:36
Hittills har vi använt en vanlig kabelvinda för att koppla in oss på bryggan. Nu när det krävs lite mer kräm och vi (förmodligen) kommer att använda landström oftare, är det dags för en uppgradering.
22-07-04 15-33-30 6214.jpg
5 juli 2022 21:49
En rejäl arbetsinsats i helgen och nu är snart 48 Volts-systemet klart.
22-02-06 14-14-12 5327.jpg
30 jan. 2022 22:47
Efter att jag laddat batteriet var det dags för kapacitetstest. Skulle Kina-cellerna leverera det som stod på dem?
6147zCT6qML._AC_SX679_.jpg
23 jan. 2022 20:29
För er som läst igenom dokumentationen och tittat på kopplingsschemat för elsystemen kommer här en liten förklaring.
22-01-08 21-10-32 5110.jpg
14 jan. 2022 01:25
Eftersom jag är en person som gillar, inte bara att skapa mig en bild av hur något skall bli i förväg, göra en ritning eller två och bygga modeller i papp, så har jag dessutom börjat bygga en testrigg av hela elsystemet hemma i källaren.