Dela detta inlägg

Battericellerna, som ihopkopplade blir batteriet, behöver en stabil och skyddad plats att stå på.

På sikt kommer nog batteriet flytta in under botten i stickkojen på styrbords sida men inte innan hela det utrymmet är renoverat, och det görs nästa år, som tidigast. Så tillsvidare blir det en rejäl låda som får stå akter om propelleraxeln.

Stomme

Jag utgick från 12 mm björkplywood som jag fogade samman med vad som engelska kallas "rabbet joint" och på svenska kanske heter halv-fog? Det hela går ut på att fräsa ur halva skivtjockleken i hörnet för att få större limmyta. Den som vet vad detta heter får gärna kommentera. När jag strykit ut limmet satte jag det hela i spänn med skruvar och när limfogen torkat skruvade jag ur skruvarna och spacklade igen hålen, innan jag gick över hörnen med ett avrundningstål i överhandsfräsen.

Förstärkning

Därefter behandlade jag hela lådan, invändigt såväl som utvändigt, med ren epoxi för att försegla virket mot fuktinträngning. Därefter täckte jag hela lådan utvändigt med glasfiber; tre lager 300 g/m2 plain väv följt av ett par lager twill* runt hörnen.

Lock

Jag funderade länge på vad jag skulle ha för slags lock till lådan. Gångjärn, trälock som skruvas fast, eller kanske ett som man skjuter på plats som en nedgångslucka. Inget var speciellt upphetsande. Så till slut kom jag på att jag kan använda själva lådan som form för att gjuta ett lock i glasfiber. Det blir perfekt passform helt utan att behöva mäta och det blir helt tätt.

Efter att jag slipat lådan jämn strök jag släppmedel på botten och en bit ner längs sidorna och när det torkat laminerade jag locket ovanpå, 2 lager 450 g/m2 biaxielt tyg med polyester som matrisplast. När detta härdat krävdes ett mindre gympass av brottning för att få loss locket från formen, d.v.s. den uppochnedvända lådan. Efter att jag sågat rent gjutskägget i bordssågen förstärkte jag locket ytterligare med ett par lager med plainväv och twill* över hörnen. Att jag inte laminerade alla lager från början är avsiktligt, då hade jag aldrig fått av det från formen.

Ytbehandling

Lock och låda fick först ett lager epoxiprimer såväl in- som utvändigt. Därefter 3-4 strykningar kölsvinsfärg.

Montering

Ombord vilar lådan på två skott som jag plastat fast i skrovet akter om propellerhylsan. Locket har en sådan snäv passform att det inte kommer kunna åka av av sig själv och själva lådan tänker jag spänna fast i skotten med rick-rack, även kallat spännband.

Interiör

För att cellerna inte skall fara omkring sitter de fastspända mellan lådans gavel och en kompressionsplatta. Plattan är av 12 mm björkplywood förstärkt med 5 mm glasfiber vilken hålls på plats med sex stycken gängade m6-stänger. I det utrymmet som "blir över" monterar jag mätshunt, BMS, huvudsäkring samt huvudbrytare.

 

* "Vanlig" väv, ibland kallad plain är vävd så att hälften av fiberknipperna går till varp respektive väft och att dessa ligger över och under, under, över o.s.v. Twill däremot vävs på ett annat sätt som gör den draperbar, d.v.s. den följer lätt hörn och andra ojämnheter.

Laddar konversation

Föregående inlägg

lördag 7 maj 2022 16:39

Nästa inlägg

måndag 30 maj 2022 20:18
Ämnen