Dela detta inlägg

Dags för ytterligare ett batteribygge!

Innan vi sålde den förra båten, plockade jag ur litiumbatteriet och flyttade över det till Grinden. Det var exotiskt när det köpts och har fungerat bra under åren. Men eftersom det saknar inbyggd BMS så har det förmodligen fått stryk ett par gånger. Antingen att det körts i botten någon gång eller möjligen laddats när det varit för kallt.

Fastän det bara är på 40 Ah har det fungerat utmärkt till hushållsel ombord tillsammans med en 50 W spolpanel. Dels beror det så klart på att man kan ta ur större kapacitet ur ett LPF-batteri än bly-syra men även så klart att vår kyl går väldigt snålt tack vare utmärkt isolering.

Prisras på batterier

För fem år sedan kostade det lilla 40Ah batteriet 2 500:- När jag beställde 4 nya 105Ah celler tidigare i år kostade dessa 1 600:-, och nu har priset gått ner till 1 100:-.

År Kapacitet Vikt Pris
2021 40 Ah 9 Kg 2 500:-
2025 jan 105 Ah 7,9 Kg 1 600:-
2025 feb 105 Ah 7,9 Kg 1 100:-

BMS

Som BMS till detta bygge valde jag en JKBMS 200A kontinuerlig ström och aktiv balansering om 2 A, samma slags BMS som till motorbatteriet.

Bygge

Istället, för att som till det stora batteriet, bygga en batterilåda, köptes en färdig låda i plast för ett par hundralappar. Lådan rymmer både battericeller och BMS. Cellerna hålls ihop av ett slags plastbitar tillverkade exakt efter cellerna. I ovankant finns små krokar att fästa BMS:ens små trådar och tempgivare.

Första laddning och balansering

För att ladda batteriet fullt och toppbalansera cellera det ställdes spänningen på ett labb-aggregat på 14,6 V och strömmen på 5 A. Allt eftersom batteriets spänning närmade sig 14,4 sänktes strömmen till drygt 2 A. Vid det här laget närmar sig cellspänningen 3,6 vilket är då balanseringen startar. Så fick batteriet stå över natten tills cellerna var toppbalanserade med en inbördes spänningsdiff på endast ett par mV.

Föregående inlägg

måndag 10 februari 2025 20:38

Nästa inlägg

tisdag 25 februari 2025 21:15
Ämnen
Laddar konversation