AI-genererad bild som skall symbolisera kostnader för elkonvertinerg.
Inför ett kommande föredrag har jag gått igenom några av de vanligast frågorna vi får, bland annat vad en elkonvertering kostar. Vår kostnadssammanställning återspeglar inte bara vår specifika installation utan även året då delarna beställdes.
Batteriet stod för den enskilt största kostnaden i vår elkonvertering, 28 % och kanske ännu mer i en mer typisk installation. En förändring av priset på batterier ger med andra stort avtryck i budgeten för en elkonvertering.
Sedan 2021 har priserna på batteriet gått ned - rejält. Trots en svagare krona 20251 än 20212 har priset mer än halverats. Dessutom finns det nu celler med högre kapacitet i samma fysiska storlek.
2021 kostade ett batteri med 280Ah-celler (ca 14,3 kWh) ca 28 000:- (ca: 1953 kr / kWh). Ett batteri med likvärdiga celler idag kostar ungefär 11 500. Vill man pressa ännu lägre kan man använda celler på 315 Ah med 0,5 C urladdnignsström och av B-klass, då sjunker kostnaden till under 700 kr / kWh. Man kan med andra ord idag köpa ett batteri med högre kapacitet för mindre än halva priset jämfört med 2021.
År | Typ av cell | Kapacitet @ 16s | Pris | kr / kWh | jämfört 2021 |
2021 | Ninthcit 280 Ah, 1C | 14,3 kWh | 28 000 | 1 953 | - |
2025 | Envision 280 Ah, 1C | 14,3 kWh | 11 436 | 798 | 40,8 % |
2025 | Envision 315 Ah B, 0,5C | 16,1 kWh | 11 244 | 697 | 35,7 % |
Priset för den elmotor vi köpte har stigit med Inflationen men går fortfarande att importera direkt från fabrik till ett lägre pris än vad vi betalade. Det som har ändrats är att ett nytt styrdon lanserats. Det nya är $100 billigare, bättre och har dessutom inbyggda kylkanaler vilket förenklar installationen avsevärt.
Vid vår elkonvertering valde vi en lyxig laddare som även fungerar som en växelriktare, den kan dessutom kombinera ström från land och batteriet om så behövs. Denna ladd-växelriktare går idag att få för halva priset av vad vi köpte vår för 2021!
Priset för enklare laddare med likvärdig effekt har även det gått ner och går nu att köpa för under 3000.
Delarna till reduktionsväxeln vi byggde gick loss på runt 5 000. För den som älskar att plasta och lära sig nya tekniker är det perfekt. För de som bara vill ploppa i en motorrigg är det enklare att köpa en färdig för ca 9 500:-
Genomgången visar att kostnaden för att elkonvertera en segelbåt 2025 landar på under 50 000, vilket är väsentligt mycket lägre än 2021.
Del | Spec | Försäljare | Pris |
Motor, styrdon & gasreglage | 48 V 10 kW + B481000 | Golden Motor | 20 000 |
Batteri | Envision 280 Ah, 1C | nkon | 11 500 |
BMS | JKBMS 16S 200A 2A | nkon | 1 900 |
Motorrigg | ink red. växel 3:1 | Miromax | 9 500 |
Installation | Kablar, klammer etc. | 3 000 | |
Laddare | Aliexpress | 3 000 | |
Summa | 48 900 |