Dela detta inlägg

Det sista kapitlet i historien om ny propelleraxel är montering av själva hylsröret.

Tillvägagångssättet är det samma som för både trycklagerskott, och stödlagerbock.

  1. Fixera temporärt med t.ex. kilar och smältlim
  2. Foga med förtjockad epoxi och låt härda.
  3. Demontera temporär fixering och laminera med glasfiber.
  4. Spackla och slipa jämt.

Innan jag kunde fixera hylsan fick jag slipa upp hålet lite till så att röret satt helt löst kring axeln som nu var fixerad på plats. Så efter ett par vändor av slipande och tillpassande var jag till slut nöjd och låste axeln med slangklämmor och fixerade, hylsan med kilar kring axeln, så att jag fick samma mellanrum runt om. Sedan tejpade jag igen alla glipor mellan skrov och hylsör på utsidan, innan jag blandade förtjockad epoxi och fyllde gliporna inifrån med en skelettspruta i vilken jag föst ner epoxin i.

Nästa dag jag kom ut var det bara till att tvätta bort aminosvettningen och rugga upp ytan med 40-papper innan jag fyllde de sista gliporna och laminerade fast hylsan, såväl inifrån som från utsidan. Avslutningsvis ett lager peelply ovanpå

För att få en fin yta, både på in- och utsidan behövs det så klart spacklas och slipas flera gånger. Och när ytan är slät och jämn skall det på ett antal lager epoxiprimer innan till slut bottenfärgen åker på

Laddar konversation

Föregående inlägg

måndag 2 maj 2022 15:54

Nästa inlägg

onsdag 18 maj 2022 10:03