Dela detta inlägg

En rejäl arbetsinsats i helgen och nu är snart 48 Volts-systemet klart.

Förberedelser

I lördags körde jag ut batterilåda och allt installationsmaterial. Byggde ihop alla batteriets olika delar förutom cellerna. Allt var nu förberett för att lasta i och koppla in cellerna.

Inkoppling celler

Dagen därpå hade jag hjälp av extrapappa med att kånka 85 kilo celler ombord och sedan att langa bak dem till till mig en och en, där jag satt i en slags yogaställning och stoppade i och kopplade ihop alla celler. Eftersom BMS:en sitter längre ifrån cellerna nu än när jag provbyggde i vintras behövde vi förlänga två trådar till cell 8 och 9 längst bort i lådan.

Ladd-växelriktaren

Sedan var det dags att bestämma hur ladd-växelriktaren skulle sitta. Ett stående montage hade gett aningens bättre passiv kylning men eftersom fläktarna ändå drar igång när man laddar så spelar det i sammanhanget ingen större roll. Dessutom hade kabeldragningen varit otroligt bökig om man skulle få in dessa underifrån. Så det blev liggande montering. Först en borr-mall i plyfa och sedan borrade och skruvade vi i skottet mot styrbords stickkoj. Det var inte helt lätt att samtidigt hålla upp 20 Kg som skruvarna skulle i men till slut kom den upp.

Kabeldragning

Därefter följde långa diskussioner och mängder med olika alternativ till kabeldragning, alla med målet att få det så rent och snyggt möjligt med så få korsningar som möjligt. När vi bestämt oss var det bara att börja med att klämma kabel. All 48V-kabel är 70 mm2 med förtennade ledare. Runt de pressade kabelskorna sitter krympslang för att skydda och indikera + eller -.

Bruten brytare

Dagen därpå behövde skulle jag byta ut ett par av skruvarna som ladd-växelriktaren satt med, så att det blev en vagnsbultskalle i stickkojen istället för en skruv med mutter. När jag lyfte ner den 20 Kg tunga klumpen kom den lite för snabbt ner och knäckte av vredet för huvudströmbrytaren som sticker ut ur batteriet. Testet uteblev men en ny brytare kom med posten redan idag.

Nu återstår endast

  • Uppklamring av kablarna från batteriet
  • Byte av huvudbrytare
  • Snygga upp alla småsladdar med buntband i batteriet.
  • Uppklamring av kabelrör för div. signalkablar från batteriet.

Kopplingsschema för hela kalaset finns på sidan om elsystemet.

Laddar konversation

Föregående inlägg

lördag 2 juli 2022 00:22

Nästa inlägg

fredag 8 juli 2022 11:32
Ämnen