Renoveringen av pentry har pågått sedan i höstas, parallellt med allt annat arbete och nu är det nästan klart.

Rivning

I mitten av februari började jag riva pentryt, för att skottet mot motorrummet behövde bytas och i och med det blir det mycket enklare att sätta i ny kylbox. Så när jag väl började med detta fanns ingen återvändo. Så här i efterhand skulle jag lämnat detta till nästa år.

Först behövde jag ta bort allt gammalt lurv, som den tidigare ägaren målat över, inklusive skruvar. Det längst in bakom pentrymodulen och under skarndäck gick ganska lätt att skala av med kniv. Det som satt kvar fick jag ta med färgskrapan och till slut slipmaskinen.

Pentryt följer med hem

I väntan på värme nog att måla kunde jag ägna mig åt snickerierna som jag tagit med hem. Många delar fick jag slipa trärent medan vissa klarade sig med en lätt slipning.

Pluggning av hål

I takt med vårens värme kunde jag förbereda för målning. Först pluggade jag igen det gamla hålet för dieselslangen, mellan bänkkistan och utrymmet under vasken. Jag sågade till en rund plugg med hålsåg som jag sedan limmade och laminerade på plats med glasfiber och epoxi. Efter spackling och slipning, är hålet ett minne blott var skottet redo för att grundas.


48 skruvar till skotskenan

Genuaskenan sitter fast i däck med 48 skruv. Efter att jag tagit bor dessa och skenan borrade jag upp hålen med ett 16 mm borr - utan att gå igenom det yttre laminatet (däcket). Dessa hål fylldes sedan med förtjockad epoxi, som slipades plant i underkant och som jag sedan borrade nya 5mm hål i. på så vis skapas en inert plugg kring skruven, vilket förhindrar att eventuellt inträngande vatten letar sig ut i distansmaterialet av balsaträ.

Eftersom skottet mot bänkkistan var illa sargat av diverse små hål och framför allt det stora för slangen till dieseltanken, var det inget annat att göra än att måla denna del vit. Överdelen av skottet däremot var i fint skick och fick således bli fernissad istället.

När hål för skotskena och skott akteröver nu vara klara var det dags för tvätt. Mycket av all smuts hade jag redan slipat och dammsugit bort men fy vad grisigt här var! Jag fick tvätta och skölja många många många gånger innan det var rent nog för att måla. 

Grundmålning

Äntligen klart för maskering och grundmålning. Jag rollade två lager med Internationals Gelsheild 200, vilket är en utmärkt häftgrund. Skottet mot bänkkistan som nu var helt slätt grundade jag istället med Perfection Undercoat, vilket ger ett bättre slutresultat på plana och välslipade underlag. Båda färgerna luktar starkt men i synnerhet Gelsheild 200 så gasmask är ett måste. Jag plannerade även arbetet så att detta var det sista jag gjorde innan jag lämnade båten för dagen.


Målning

Efter grundmålning kom 3-4 lager Internation Perfection off-white, som är en fantastik färg att jobba med. De lite skrovligare ytorna som skrovsida och undersida skarndäck rollar jag med mohairroller. Skottet mot bänkkistan slutstryker jag dessutom med lackpensel.


Fernissa

Efter att allt det vita var färdigmålat var det dags att vända maskeringen och fernissa snickerierna, halvmatt finish enligt originalutförande. För att få bra lyster behöver man som bekant flera lager men med flera flera lager halvmatt blir det till slut mjölkvitt. Därför började jag med 9 lager International Compas, som är högblank, med slipning mellan varannan strykning, innan jag strök två lager International Goldspar Satin, som är en halvmatt fernissa.

Nytt skott

Eftersom jag rev hela skottet mellan motorrum och pentry har jag tillverkat ett nytt. Det är gjort i 13mm sapeli-plywood, som även det lackats 9+2 gånger.


Kylbox och bänkskiva

Nu är nästan hela pentryt klart. Det enda som återstår är följande.

  • Bygga en ny kylbox - pågår
  • Installera kompressor
  • Bygga ny bänkskiva med dubbla diskhoar
  • Installera fotpump
  • Montering

Laddar konversation

Föregående inlägg

July 5, 2022 • 9:49PM

Nästa inlägg

July 28, 2022 • 10:19AM
Ämnen