Redan när den tidigare ägaren monterade S-drev rev han delar av de längsgående skotten invid motorn. På styrbord vätter detta mot ett i princip outnyttjat utrymme under stickkojjen. Där fanns ett startbatteri och en hel del smuts.
Om babord ligger pentryt; bänkskiva diskho och kylbox. Eller snarare låg. När jag gjorde i ordning för att plasta igen sågade jag bort delar av dessa skotten eftersom virket var illa åtgånget av vatten, olja och annan motorskit. Eftersom detta innebär ett sätt att komma åt pentryt och vi ändå tänkt att renovera det, eller åtminstone kylboxen blev det så. Grabben och jag rev loss frigolitisoleringen och demonterade isboxen, tog loss vasken och fick loss hela bänkskivan.
Den gamla isboxen hade avrinning nedåt och saknade isolering uppåt. För att det skall bli bra vill jag ha en tät box utan dränering. Minst 50 mm isolering med ett lambdavärde på max 0,025 helst 0,020 hela vägen runt boxen och ett tätslutande lock med dubbla säten. Det gör att den gamla isboxen inte kan sitta där den gör, inte ens om vi kapar den delen av botten där dräneringen sitter.
Jag byggde en modell av nuvarande box med 50 mm isolering för att se hur det skulle te sig. Trångt. Det går om man flyttar den midskepps men det gör att stora delar av det utrymmet som blir kvar under bänkskivan blir helt outnyttjbart. Nuvarande isbox är på ca 40 liter, vilket känns ganska stort. Visst det är skönt att kunna ha en stor flaska stående men kanske inte nödvändigt. Kylboxen som jag byggde till späckhuggaren var av ett mer liggande snitt och 25 liter. Det var trångt när vi kom från affären men vi hade å andra sidan ingen kompressor utan kylklampar, som tog plats.
Så för att utnyttja volymen lutar det åt att bygga om hela kylboxen, så den blir lite längre och lite grundare. Den kan då sitta ut mot skrovet. Det gör att den blir mer lättillgänglig och att utrymmet under vasken faktiskt går att använda till något annat. Det blir helt enkelt till att bygga några fler mallar i papp och prova sig fram.