Det känns väldigt skönt att till slut ha lagt beställningen på elmotorn, inte minst med tanke på den sena tidens problem med frakt världen över.
Till att börja med handlade det om att välja vilken typ av installation vi ville ha. Båten hade ett S-drev när vi köpte den och det var naturligtvis en lockande tanke, att bara kunna ersätta Pentan med en elmotor och köra med det gamla drevet. Till slut föll valet på en rak axel och när det var avklarat var det ganska givet vilken slags motor det skulle bli. Nu var frågan av vem vi skulle köpa den.
Jag skickade mail till fyra olika europeiska återförsäljare av motorn. Bara någon timme efter mailet fick jag ett samtal från Tobias på VELA Solutions i Tyskland, som några dagar senare återkom med offert. Av de andra tre fick jag inget svar. Electro-mobile i Knivsta skickade till slut en offert efter att jag talat med dem i telefon.
Ett annat alternativ var att köpa in direkt från Kina. Även om detta var det billigaste alternativet valde vi till slut bort det. Garantifrågan i förhållande till besparingen fällde avgörandet. Vi utgick helt enkelt från att vi skulle bli strandsatta om något var trasigt eller behövde repareras. Vela i Tyskland står för 1 års garanti och blir vår enda kontakt om något krånglar.
Alla delar från GoldenMotor | Direkt från Kina | Electro-mobile | Vela Solutions |
48V 10Kw vattenkyld bldc-motor | 8 654 | 17 303 | 9 738 |
VEC500 Styrdon | 6 818 | 15 516 | 7 072 |
Programmeringskabel | 643 | 1 700 | 707 |
Frakt | 3747 | 0 | 3 588 |
Summa | 18 735 | 34 519 | 21 105 |