I den nya masten fanns kablar dragna till både lanternor och däcksbelysning, däremot så hängde de löst i masten. Tänk er en stilla sommarnatt sjön ligger stilla och man sover gott, en liten båt puttrar förbi borta i farleden. När svallet när båten guppar den till lätt, precis lagom för att kablarna skall dänga fram och tillbaka i maströret; kling-klong, kling-klong. Mastprofilen, en S2,5 eller S3 från Benns har ingen inbyggd kabelkanal, så därför behövde vi ordna en sådan.
Fem tre-meters 32 mm VP-rör skarvades samman till ett långt rör som lades intill masten. Där kunde jag och extrapappa markera ut var vi behövde fästa röret, för att gå klart för andra delar i masten. För att få ut en kabel till däcksbelysningen, som sitter ett par meter över däck, fick ett lite större hål öppnas i VP-röret i höjd med däcksbelysningen.
För att montera fast röret borrade vi hål i masten i vilka vi trädde in buntband, som på insidan maströret bildade en ögla. Hålen sate vi med ungefär 3 meters mellanrum. Med en liten kon längst fram på VP-röret var det sedan ganska så lätt att lirka in röret i öglorna av buntband. En efter en kunde vi känna efter att vi hade fått tag om VP-röret.
Först provade vi att skjuta in röret med en lång draglina hela vägen för att sedan med en dammsugare suga ut ett till kortare snöre för däcksbelysningen. Dammsugaren fick bra tag i snöret med tygtussen men istället för att åka ner så spolade det upp sig på det längre snöret som gick hela vägen från toppen. Det blev ett så stort nystan att vi fick dra ut hela röret igen. Istället drog vi det korta snöret först med dammsugaren och använde sedan en dragfjäder att dra ner snöret som gick hela vägen från toppen.
Med både draglinor och röret på plats var det bara att nita fast. Med ett ett stadigt tag i det utstickande buntbandet borrade vi nu ett till hål, ca 5 cm ifrån buntbandet, den här gången igenom både maströr och VP-rör. I med en pop-nit och plopp så satt röret fast, detta upprepade vi sedan för varje buntbandshål. När väl nitarna var på plats, drog vi ur buntbanden och satte nitar även i de hålen.
Med draglinor på plats var det lätt att dra i kabel. Det blev 3x1,5mm2 till däcksbelysningen, 5x1,5 mm2 till topplanterna och extra belysning. Vi passade även på att dra en ny RG-214U till VHF:en.
Istället för att nita fast masttopp och mastbotten med kraftiga 6,4 mm monellnitar, valde jag skruv. För att inte använda större skruv än nödvändigt blev det rostfri helicoil-gänga i M6. Med en klick fett på gängorna och en nylonbricka under skruvskallen förhindras bimetallkorrosion.