Den "nya" masten är en aning grövre än den gamla, dessutom ville vi använda en däcksring för alla block och hålet till den ringen är ännu större. Detta var anledningen till att jag fick plasta igen det gamla ventilationshålet.
Att göra igen-plastningen av ventilationshålet osynlig från ovansidan går att göra men det är väldigt mycket jobb. Efter själva lagningen behöver man tillverka en form utifrån det halksskyddsmönster som idag finns på däck. Med den formen kan man sedan gelcoatera lagningen och få tillbaka samma mönster. Men efter som vi sannolikt kommer göra om hela däcket om några år, så känns det inte värt att lägga så mycket tid på det nu.
Istället beslöt vi att tillverka en vit skiva i glasfiber, stor nog att täcka området kring däcksringen, det gamla ventilationshålet och även området där det nya skall sitta. Skivan bakades ut på ett stycke plexiglas struken med PVA; först två lager vit gelcoat sedan några lager huggen matta och polyester.
Första mallen tillverkades genom att lägga en bit genomskinlig byggplast (typ ångspärr) ovanpå masthålet och rita av inifrån båten. Efter att jag bestämt formen av skivan satte jag däcksringen i hålet och byggplasten sedan var det bara att rita. Utefter denna mall sågade jag ut en skiva i tunn plyfa för att lättare visualisera hur det hela skulle te sig. När allt stämde och såg bra ut sågade jag ut själva plastskivan och limmade fast den.
Däcksringen har fyra försänkta hål avsedda för M8 men vi vill inte ha fyra klumpiga M8-muttrar inne i rufftaket (som än så länge är bart). Att montera med plåtskruv lockade inte heller eftersom de behöver vara ganska stora för att inte skallen skall falla ner igenom försänkningen i ringen. Istället borrade jag upp hålen från insidan med ett 12 mm borr och fyllde igen detta med förtjockad epoxi. När detta sedan hade härdat gängade jag epoxin med en M8 gängtapp. Jag kunde sedan kapa skruvarna till exakt längd, kleta på lite sikaflex och sedan skruva fast det hela.
Material |
|
Täckskiva |
|
Spackel |
|
Lim | Marintätning (Biltema) |