Detta arbete har egentligen sträckt sig över flera månader men för att få någon slags kontinuitet i bloggandet samlar jag ihop bilder och text till lite längre inlägg.
Den nya elcentralen skall byggas under skarndäck innanför navbordet. På däck, ovanför sitter en mantågsstötta, dess fot har haft ett hårt liv och fått ta mycket stryk. Så innan något arbete med elcentralen kunde börja behövde först en kloss fuktig mahogny karvas ur fickan under foten.
När jag ändå var igång tog jag mig an foten för stöttan ett steg akter ut, som även den hade fuktigt trä. Tack och lov var det endast en liten bit trä under varje fot. Mahogny har en fantastisk motståndskraft mot röta, trots att virket var helt svart var det fortfarande både hårt och intakt. Laminatet fasades sedan av i kanterna för att ge bra fäste för lagningen. Den gamla skrovliga färgen på skrovet gjorde tappert motstånd men åkte till slut av.
Området mallades med hjälp av tunna remsor masonit och smältlim. Mallarna kan sedan läggas direkt plywooden som det nya skåpet byggs av.
En solid glasfiberskiva sågades till samma storlek som det ursågade partiet och den snedställda håligheten under skarndäck fylldes med epoxi förtjockad med HD-filler. Därefter trycktes den solida skivan på plats och stagades upp underifrån. Så fick den sitta någon timme med värme på innan jag lade upp nytt laminat och avslutade med peelply.
För att fästa skivorna som skall bilda skåpet började jag med att tillverka en ram. Jag sågade till en uppsättning lister av ek till lagom längd och förband hörnen med halvfog.
Med ramen av ek i ordning var det dags att kapa plywoodskivor. Med mallarna i hand var det lätt att såga ut front och gavel i mahognyplywwod och prova dem på plats inne i båten. Det blev många turer upp för stegen, in i båten och ner till sågen igen. Jag lämnade unset extra och naggade sedan bort det för att få en exakt passform.
För att skydda plywoodens ändträ och get ett lite snajsigare intryck kantades delar av snickerierna. Först den delen som ligger an mot undersidan av skarndäck. Därefter ritades storleken på öppningen ut på skivan och sågades ur med sänksåg på skena och en fintandad fogsvans den sista biten.
Lister av 6 mm bred teak sågades till för att passa både insidan av öppningen och utsidan av själva luckan. Listerna möts i en gerfog. För att limma den feta teaken avfettade jag först listerna grundligt med aceton. Med slipdamm av teak och förtjockad epoxi blandades ett lim till en nyans så nära teaken som möjligt. Innan det hela sattes i spänn ströks ändträt av plywooden med oförtunnad epoxi för att inte riskera en svältfog.