Dela detta inlägg

Om den fina 2-bladiga foldingpropellern verkligen var för stor är jag inte säker på, med tanke på att vår motor har fullt vrid från start. Problemet med missljud däremot, har förhoppningsvis med propellern att göra.

Missljud

Delar av vintern har gått åt till att komma underfund med varifrån missljudet som upptäcktes till sjöss förra sommaren kom från. Jag hade mina aningar redan i höstas och efter ha talat med ett antal kunniga personer har mina teorier bekräftats, åtminstone teoretiskt.

För stor men ändå inte

Goris foldingpropeller kan vika bladen mer än 90 grader, de kan så att säga vikas framåt en aning. Teorin är att vid hård belastning, som bryggkörning eller när båten fortfarande accelererar pekar bladen framåt p.g.a. den hårda lasten. När väl båten kommit upp i fart rätar bladen upp sig och det är i det här läget missljudet kommer. Ett starkt dunkande ljud, två gånger per varv.

För nära skrovet

När hela transmissionen byggdes sattes propellern avsiktligt nära skrovet, till och med lite närmre än vad Gori själva föreslog, för att få så låg axelvinkel som möjligt. Vi resonerade att går det så går det och skulle propellern behöva bytas blir det till en mindre och då kommer avståndet till skrovet att öka.

När båten fått upp farten och "propellern sträcker ut sig" kommer bladen såpass nära skrovet att det dunkande ljudet uppstår. Förmodligen då bladen "slår" in i det relativt sett, stillastående vattnet precis under skrovet, och som delvis ligger i lä om stödlagerbocken.

Mindre propeller med fler och fasta blad.

För att komma ner en bit i från skrovet krävs en mindre propeller och för att bibehålla propellereffekten blir det en propeller med tre fasta blad den här gången. Jo en fast propeller skapar ett större motstånd men å andra sidan skulle det blir svårt att få generatorfunktionen att fungera bra med en foldingpropeller.

 

Laddar konversation

Föregående inlägg

lördag 8 april 2023 10:32

Nästa inlägg

söndag 4 juni 2023 21:22
Ämnen