Dela detta inlägg

Parallellt med arbetet att bygga gjutformen har jag arbetat med att bestämma exakt vilken utväxling som behövs och vilka delar som behöver beställas.

Utväxling

För att bestämma utväxling utgår jag från två parametrar; motorns varvtal vid maxeffekt, önskat varvtal för propeller vid max fart. Med det som utgångspunkt blev nästa steg att välja remskivor. Utöver antalet tänder, vilket indirekt styr utväxlingen, behövde jag ta hänsyn till avståndet mellan det drivande hjulet på motoraxeln (litet) och det utgående hjulet (stora) som kopplas till propelleraxeln. Det avståndet tillsammans med storleken på hjulen ger hur många tänder som greppar, vilket inte får vara för få. Med alla dessa parametrar kom jag fram till att det utgående hjulet skall ha 72 tänder. Det lilla hjulet ger lite olika möjligheter. Med en 2,78 : 1 (26 T) hamnar man nästan mitt i prick för den nuvarande trebladiga propellern på 14" x 10".

Design

Eftersom det inte finns något större utrymme längsskepps får motorn flyttas uppåt för att göra plats för rem och skivor och eftersom elmotorn bara är 20 cm i diameter finns det gott om plats där den gamla dieselmotorn tidigare satt.

Det finns åtminstone tre kommersiella motorriggar för den typen av elmotor vi har. Tyvärr är de antingen svindyra (18 000:-) eller så passar de inte på den motorbädden vi har.

Den gamla riggen var oerhört simpel i sin konstruktion; en tjock plåt som motorn monterades fast i vilken sedan var monterad i skrovet via ett knippe vinkeljärn i aluminium och skruvförband. Att göra detta men med en växel borde gå med.... Den trogne läsaren vet vid det här laget att jag vurmar lite extra för sådana lösningar som går att göra helt själv. Så varför inte tillverka en ny rigg helt i glasfiber?

Skiss

Som vanligt börjar jag med en enkel principskiss i Draw.io där jag lägger in delarna skalenligt för att se vad jag har att arbeta med. Skissen mynnar sedan ut i vad som blir själva motorriggen och i sin tur gjutformen.

Konstruktion

Riggen kommer byggas i 6 mm tjockt solitt enkellaminat, tillverkat av 5 lager 4-axligt 1200 g/m2 glasfibertyg och epoxi. Monteringsfästen kommer att tillverkas separat och sättas fast i själva riggen. Allt samman kommer tillverkas på eller runt en mall med vakuumpåsning.

Föregående inlägg

söndag 25 februari 2024 22:06

Nästa inlägg

torsdag 7 mars 2024 18:03
Laddar konversation