Innan motorn lyfts ur måste all kringutrustning kopplas loss. El, vatten, bränsle och S-drev.

Hela familjen är med! Lilltjejen och mamman skrapar tulpaner, ett tag i alla fall, innan grabben, som sitter i motorrummet, får nog av allt oljud. Sedan flyttar de skrapet till kölen.

Grabben och jag jobbar med att demontera motorns olika anslutningar. Han kopplar loss hela avgaseriet, gas och växelreglage och kylsystemet. Under tiden kopplar jag loss elkablarna, och dieseltanken. För att komma åt bränslesystemet bra passar jag på att ta bort två bordgenomföringar; en för vasken och en för motorns gamla sjövattenintag. Samtliga ventiler har kärvat ihop helt.

De fem översta skruvarna som håller ihop motor och S-drev är relativt lätta att ta bort. De sista två som sitter längst ner är svårare, speciellt den på styrbords sida som sitter under den läckande sjövattenpumpen. Det är mycket rost och smuts där. Tack och lov sitter dessa två med insex-muttrar istället för vanliga sexkantiga skallar och med en lång nyckeln med kulhuvud går även den sista skruven ur. Med lite våldsamt ruskande på motor och drev med hjälp av en kofot syns i alla fall att skarven öppnat sig men inget mer. Det blir till att läsa på, fråga sig för och gå igenom sprängskisser innan jag riskerar att ha sönder något.

 


Föregående inlägg

September 20, 2021 • 8:37PM

Nästa inlägg

September 29, 2021 • 9:20AM
Ämnen