Vanlig diesel innehåller 35,3 MJ / l och miljödiesel (HVO-100) lite lägre; 34 MJ / l. Omräknat till kWh blir det ca 12 kWh / kg för båda oljorna på grund av att de har olika densitet. Cellerna i vårt batteri har ett energiinnehåll på ca 0,178 kWh / kg.
| Miljödiesel | LiFePO4-batteri | |
| Energiinnehåll (kWh / kg) | 12,11 | 0,178 |
Tabellen visar hur mycket diesel eller batteri som behövs för att köra 1 timme med 1 respektive 5 kW avgiven effekt. Trots dieselns höga energiinnehåll går minst 75 % av energin förlorad på vägen till propellern, beräkningarna utgår därför från upptagen effekt men visar i tabellen den vid propellern avlämnade effekten.
| Avlämnad effekt | 5 kW @ 1h (≈ 5,5 Nm) | 1 kW @ 1 h (≈ 3,5 Nm) |
| Diesel | 1,7 kg | 0,8 kg |
| LiFePO4 | 33 kg | 6,6 kg |
Tabellen visar det hela omvänt, d.v.s. hut långt man kommer på full tank eller full laddning. Notera att eftersom dieselmotorns verkningsgrad sjunker vid lågt vridmoment försämras bränsleeffektiviteten vid låg fart.
| Avgiven effekt | 5kW (≈ 5,5 knop) | 1 kW (≈ 3,5 knop) |
| Diesel | 14 h / 76 Nm | 31 h / 108 Nm |
| Batteri | 2 h / 13 Nm | 12 h / 42 Nm |
för mer info, läs inlägget om verkningsgrad.