Vanlig diesel innehåller 35,3 MJ / l och miljödiesel (HVO-100) lite lägre; 34 MJ / l. Omräknat till kWh blir det ca 12 kWh / kg för båda oljorna på grund av att de har olika densitet. Cellerna i vårt batteri har ett energiinnehåll på ca 0,178 kWh / kg.
Miljödiesel | LiFePO4-batteri | |
Energiinnehåll (kWh / kg) | 12,11 | 0,178 |
Tabellen visar hur mycket diesel eller batteri som behövs för att köra 1 timme med 1 respektive 5 kW avgiven effekt. Trots dieselns höga energiinnehåll går minst 75 % av energin förlorad på vägen till propellern, beräkningarna utgår därför från upptagen effekt men visar i tabellen den vid propellern avlämnade effekten.
Avlämnad effekt | 5 kW @ 1h (≈ 5,5 Nm) | 1 kW @ 1 h (≈ 3,5 Nm) |
Diesel | 1,7 kg | 0,8 kg |
LiFePO4 | 33 kg | 6,6 kg |
Tabellen visar det hela omvänt, d.v.s. hut långt man kommer på full tank eller full laddning. Notera att eftersom dieselmotorns verkningsgrad sjunker vid lågt vridmoment försämras bränsleeffektiviteten vid låg fart.
Avgiven effekt | 5kW (≈ 5,5 knop) | 1 kW (≈ 3,5 knop) |
Diesel | 14 h / 76 Nm | 31 h / 108 Nm |
Batteri | 2 h / 13 Nm | 12 h / 42 Nm |
för mer info, läs inlägget om verkningsgrad.