Dela detta inlägg

Under sommaren som gick noterade jag vissa egenheter med styrdonet, som skulle kunna bli mycket problematiska.
Nytt styrdon

Problemet

Vi några tillfällen i somras noterade jag att motorn inte ville köra när jag lade back. Första gången tänkte jag inte mycket på det men när det hände igen ville jag förstå vad som hände och varför.

Detektivarbete

Efter en hel dels testande kunde jag till slut komma fram till exakt när problemet uppstod och varför.

När båten gör fart genom vattnet, t.ex. för segel, eller efter man gett en knuff med motorn, snurrar propellern av farten båten gör genom vattnet - om farten är stor nog. Styrdonet är i detta läge påslaget men motorn får ingen ström, eftersom gasreglaget ligger i neutral. Det är i detta läge motorn vägrar gå baklänges.

Styrdonet låser sig och det går sedan inte att köra var sig fram eller back. Enda sättet är att stänga av styrdonet, stanna propellern, t.ex. genom att hålla fast axeln med handen och sedan starta styrdonet igen.

Från läget av stillastående axel går det bra att starta motorn åt båda hållen. I en tillämpning där styrdon och motor använts i hjulbaserat fordon på land är detta förmodligen högst önskvärt. På en båt däremot är detta direkt farligt.

Lösning på problemet

Efter att jag nu kunde återskapa problemet och visste exakt när och hur det inträffade vände jag mig till Leverantören Vela Sollutions i Tyskland. Jag mailade en beskrivning av problemet  och efter några vändor fram och tillbaka hörde Tobias av sig över telefon.

Fenomenal kundservice

Efter att jag förklarat problemet erbjöd Tobias att byta ut styrdonet, antingen mot ett annat VEC 500 eller Golden Motors nya styrdon EZ-kontrol.

Paket på posten

Här om dagen kom paketet. Ett sprillans nytt styrdon, ett nytt gasreglage och en skruvmejsel till Pappa :) Utöver att det skall gå att använda backen som broms har det inbyggd blåtand, CAN-bus och dessutom integrerade kylkanaler.

Testkörning

Med ett enkelt labbaggregat gjorde jag i ordning en enkel testrigg för att provköra. Motorn är ju ändå hemma nu för ombyggnad av transmissionen. Trots att det lilla labbaggregatet toppar på 300 W gick det bra att provköra. Back och fram fungerar direkt med reglaget utan någon konfig men för att komma åt alla inställningar behöver en androidmkasin.

Föregående inlägg

måndag 8 januari 2024 17:47

Nästa inlägg

söndag 25 februari 2024 22:06
Ämnen
Laddar konversation