Jag sov i båten och extrapappa mötte upp direkt efter frukost. Vi gjorde i ordning masten för att masta på och strax därpå kom Mathias och Hampus från Riggarna. Medans de gick igenom masten och kontrollerade skicket demonterade jag den gamla däcksringen.
Mathias och Hampus tränade ögon kunde snabbt artbestämma masten till Benns S3. Och efter en stunds genomgång med ögon och händer konstaterade Mathias att masten är i mycket bra skick och att den är kraftigare än vår gamla mast. Priset vi betalade; 5 000:- var enligt dem ett riktigt kap, speciellt med när de nämnde att en ny rigg till vår båt hade hamnat på 150 000:-.
För att vi skulle kunna mäta in förstaget med rullen på fick jag riva det som satt längst fram på båten. Någon kanske skulle kanske kalla det peke men det bestod i själva verket bara av ett par bitar teakliknande trall ihopskruvat med diverse träskruv som i sin var fästa i ett par beslag i förstagsinfästningen. Helt i linje med övriga lösningar från en svunnen tid... Nu kunde Riggarna mäta in exakt längd på alla vant och stag för att kapa och pressa nya terminaler.
Grinden har i originalutförande dubbla undervant, ett par i samma röstjärn som toppvanten och ett par ca 30 cm akter ut. I masten sitter båda undervanten i samma infästning, via en plåt med tre hål.
Syftet med det aktre undervanten, borde vara, utan att jag frågat Peter Bruun, att endast fungera som ett stopp för när man sätter an babystaget. Detta skulle kunna förklara varför det är specat till 5 mm wire medans resten av riggen är 6 mm. Det är med andra ord inte tänkt ta någon last från masten utan skall enbart fungera som ett slags mothåll för babystaget.
Röstjärnet för toppvant och det parallella undervantet är av kraftig modell som är förankrat ned i skrovet med ett kraftigt stålrör.
Det aktre däremot sitter med en vanlig röstjärnsbygel direkt i däck. Killarna på Riggarna trodde att detta var någon speciallösning någon tidigare ägare gjort men fick, om än motvilligt, acceptera att detta är originallösningen. Det intressanta var anledningen till deras skepsis.
Om de "raka" undervanten inte spänns ordentligt kommer istället de aktre ta större delen av den lasten. Om man då tänker sig hårt väder med revad stor, så ligger i princip hela lasten på undervanten och i ett extremfall bara det aktre. Infästningen är som sagt bara en bygel i däck med en vanlig stålplatta som avlastning invändigt. Om eller när detta skulle ske kommer däcket flexa och i långa loppet försvagas. Man kan lätt tänka sig att samma slags problem skulle kunna uppstå när babystaget inte är ansatt och masten börjar pumpa, vilket blir extra problematiskt eftersom infästningen bara är ca 30 cm akter om toppvanten skapar den snäva vinkeln en stygg hävstång. Faktum är att jag bytt just denna bygel under vintern och förstärkt infästningen på grund av vatteninträngning.
Eftersom den nya masten bara har ett undervant var min naturliga fråga till Riggarna om den verkligen behöver dubbla undervant? Masten har ju uppenbarligen stått på en annan båt med bara ett par undervant tidigare. Trots att masten förmodligen klarar sig bra utan det bestämde vi oss ändå för staga upp den ytterligare. Det kommer en tid, efter x antal femårsplaner av renovering, då vi kommer segla båten både långt och hårt.
Lösningen blev att vi monterade checkstag. Dessa sitter infästa en bit ovanför spridarna och sätts an med en 4:1-talja akterut, i höjd med genuavinschen. Stagen behöver bara sättas an i hårt väder och parkeras annars i fästet för det gamla aktre undervantet. Det är med andra ord inte i närheten av så bökigt som backstack - tack ock lov!
Till masten hade vi köpt en bom som passade både i längd och infästning i masten. En nätt och fin bom med single line reef. Storskotningen på Grinden är lite speciell och mycket trevlig att segla. Skenan sitter för om nedgångsluckan, vilket ibland kallas Tysk skotning med med den stora skillnaden att skotet sitter i en råtta i bomnocken. Detta innebär att belastningen på en Grindes bom är rejält mycket högre eftersom den skotas på mitten av bommen istället för i nocken. Den nätta bommen vi köpt pallar helt enkelt inte det, tyvärr.
Det går så klart att sätta på den gamla bommen men vill vi verkligen lägga pengar på en sådan skruttig bom? Vi siktar nog hellre på något modernare.
Allt som allt blev följande fixat
Trots allt arbete som Riggarna gjorde finns det lite saker kvar innan den nya riggen är helt funkis.
Efter att vi mastat av var det dags att bege sig till den stora kranen för upptagning av båten. Skrovet var rent och fint och på den förkopprade propellern fans bara två havstulpaner, en på var av de två rostfria stiften som håller fast bladen. Tämligen effektivt med andra ord.