Hittills har den löpande riggen varit seglingsbar men inte mer. Fallen har winchats på däck, gunawincharna glappar och skenan för storskotet har sedan länge sjungit på sista versen.
Först skruvades alla avlastande plåtar loss från insidan båten innan skruven knackades uppåt och winchar och skotlås togs bort. På utsidan, mellan däck och beslag, var det gott om både silikon och annan kuckelimuck. Tack och lov var i princip allt balsaträ i gott skick.
För att slippa problem framöver borrades all hål ur ett par millimeter extra och fylldes med epoxi. Genom att försiktigt hälla ner plasten längs hålets ena kant gavs det plats för luften att pysa ut. På insidan hålet sattes en bit tape, så att inte all plast rinner in.
Precis för om ruffluckan finns en balk integrerad i däcket, i vilken storskotskenan sitter. Efter att jag tagit bort skenan borrades även dessa hål ur ett par extra milimeter. Dessa hål fylles igen med epoxi som tilläts rinna in i de små håligheterna i balken.
Den gamla luckan, vilken varit ett irritationsmoment sedan vi köpte båten blev till slut avpolletterad och mått togs för en ny lucka.