Till slut lyckades jag skruva ur den sjunde skruven som höll ihop S-drev och motor. Med en kofot kunde jag ruska om hela paketet men drev och motor delade inte på sig för det. Enligt sprängskissen sitter de ihop över en splinceaxel vilket gör att jag endast kan få loss motorn genom att dra den exakt rakt förut.
Jag kopplade ett spel i mastfoten och fäste sedan det i en hanfot genom svänghjulet. 5-skuren talja vilken togs hem på med en 4-skuren dito. När jag tog hem hände ingenting. Så jag lämnade hela rasket i spänn och krälade in genom bänkkistan och ruskade om med kofoten igen. Plopp! Så hoppade motorn fram och av axeln. Sedan var det bara att dra fram den på skivan jag hade lagt under.
Sedan var det dags att demontera S-drevet. De flesta skruvarna gick bra att skruva ur men den som varit under den läckande sjövattenpumpen var såpass rostig att skallen snabbt intog en rund form. Men med rörtång kunde jag till slut få upp även den skruven. Sedan var det bara att lyfta upp och in drevet i båten.
Skönt, nu är allt klart för att ta ur motorn. Åh vad skönt det skall bli!