Installera elmotor i segelbåt

Vi har, inte bara installerat en elmotor i vår segelbåt utan även byggt ett litiumbatteri, byggt helt ny transmission, gjort ett nytt elsystem, och en hel del andra saker. Här samlar vi information hur vi gjort när vi installerade elmotor i vår segelbåt.

Senast ändrad 2024-07-11

Drömmen om en risig dieselmotor

Sommaren 2021 köpte vi vår Grinde, en båt jag länge drömt om efter att ha seglat Späckhuggare i 17 år. Jag hade också drömt om en båt med en dieselmotorn risig nog att man med gott samvete kunde plocka ur den och sätta i en elektrisk motor. Nu blev det så men det skulle visa sig att det inte bara var dieselmotorn som var risig. Denna hemsida handlar därför om elkonvertering i synnerhet och båtrenovering i allmänhet.

 

Att välja elmotor

Det finns en hel uppsjö av olika elmotorer, där varje konstruktion har sina fördelar och nackdelar. Vissa passar i en båt vissa gör det inte. När vi planerade för elkonvertering övervägde vi följande tre konstruktioner.

Likströmsmotor

Kallas även DC-motor eller borstad motor. Gammal konstruktion med kol eller släpringar som för över strömmen till lindningarna i rotorn. En beprövad och billig lösning men som kräver underhåll eftersom kolen slits, dessutom är verkningsgraden inte toppen. Används av GreenStar Marine (tidigare OZ Marine)

Asynkron växelströmsmotor

Kallas AC-motor eller induktionsmotor. Robust och tung konstruktion som är förhållandevis billig att tillverka. Finns nära på överallt inom industrin, speciellt i trefasutförande. Oftast släpar vridmomentet efter varvtalet men det finns även konstruktioner som kommer runt detta problem. Används bland annat av Vetus och Aquamot.

Permanentmagnetsmotor

Kallas för BLDC (Brush Less Direct Current) eller EC (electrically commutated motor). Modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar. Den är lätt och har hög verkningsgrad. En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. Används bland annat av Oceanvolt, Golden Motor, Thunderstruck med flera.

Fördelar med elmotor

  • Tyst framfart
  • Ingen startprocedur (behöver inte glödas)
  • Ger full effekt omedelbart
  • Direkt respons på fram/back
  • Inga avgaser, sot, smuts, diesel eller oljor
  • Underhållsfri
  • Ingen tomgångskörning
  • Skinande rent motorrum
  • Låga driftskostnader
  • Hög verkningsgrad, uppemot 92%
  • Lättare (även inkluderat batteri & laddare)
  • Alla delar kan lätt hanteras av en person.

Jämförelse av elmotorer

typ Fördelar Nackdelar

DC-motor

  • Billig
  • Lätt
  • Högt vridmoment direkt
  • Låg verkningsgrad
  • Kräver underhåll
AC-motor
  • Billig
  • Hög verkningsgrad
  • Tung
  • Lågt vridmoment vid start
BLDC-motor
  • Lätt
  • Hög verkningsgrad
  • Högt vridmoment direkt
  • Dyrare än AC-motor

Vikt

Totalt är elmotorn och batteriet ca 65 kg lättare än fossilmotorn och med batteriet akter om motorn blir vattenlinjen sig lik.

Viktjämförelse Volvo Penta MD7b mot en 10 kW BLDC-motor
Dieselmotor Elmotor
  Vikt (kg)   Vikt (kg)
VP MD7b + S-drev 120S 180 10 kW Motor, rigg & styrdon 27
Tank 25 Batteri 100
Startbatteri 15 CV-knut, trycklager & axel 11
Avgassystem 5 Laddare & kablage 25
Kylsystem 5 Kylsystem 2
  230   165

Transmission & Växel

När vi köpte båten satt där en Volvo Penta MD7b på ett S-drev. Det fanns möjligheter att montera en elmotor direkt på S-drevet, vilket jag tyckte var tilltalande framförallt för att slippa kruxet med att linjera en rak axel med en motor. Däremot så verkade de färdiga lösningar jag hittade för detta vara tämligen dyra.

Efter samtal med en tidigare motorinstallatör på Hallberg Rassy fick jag råg i ryggen att det inte är speciellt svårt att ta upp hål för rak axel. Dessutom fick jag stöd för mina tankar kring att ett S-drev sänker verkningsgraden och låter onödigt mycket. Eftersom många elmotorer behöver ett trycklager med påföljande CV-knut, enär de inte kan ta någon vidare axiell last försvinner hela problemet med att linjera motor mot axel.

För att motorns optimala varvtal skall möta propellerns dito behövs en växel. Vår resa till den slutsatsen var inte helt spikrak men nu har vi ett system som fungerar mycket bra. Motorn växlas ner 2,78:1 via en kuggrem och kan då nå varvtalet för maximal effekt.

Batteri

Vi valde att själva bygga vårt eget batteri. Genom att köpa in lösa celler och styrelektronik kunde vi bygga ett batteri med högre kapacitet än många färdiga lösningar till bråkdelen av kostnaden. Vårt batteri är på ca 14 kWh och tar oss i ekonomifart från Göteborg till Skagen utan vind.

Dokumentation

Under denna sektion samlar vi båtens olika informationssidor. Dessa sidor är ofta längre och mer detaljerade än bloggen, handlar om ett specifikt ämne och uppdateras då och då. 

Blogginlägg

Här samlar vi alla blogginlägg som har med installationen att göra utifrån tre ämnen, Elmotor, Batter och Elsystem. Inläggen är ibland kortare och mer att betrakta som ett ögonblick under själva arbetet. Bloggen har många fler ämnen som tar upp andra delar av vårt projekt men dessa är specifikt utvalda för dig som vill läsa om just om att installera en elmotor i en segelbåt.

24-06-09 15-42-19 9759.jpg
11 juni 2024 22:17
Nu när det nya styrdonet har integrerade…
24-05-12 10-24-18 9653.jpg
4 juni 2024 20:20
Med det nya styrdonet kommer även ett nytt…
24-05-31 12-04-01 9707.jpg
3 juni 2024 22:39
Skulle den så pall? Stämmer alla beräkningar av…
Battery-icons.jpg
3 apr. 2024 09:49
Hur mycket diesel motsvarar fullt laddade…
rigg-skiss.png
4 mars 2024 19:37
Parallellt med arbetet att bygga gjutformen har…
neta.svg
Hur mycket el eller diesel går det åt för att få…
81RP7lGvvKL._AC_SL1500_.jpg
Även om själva elmotorn som sådan är betydligt…
Skärmavbild 2022-09-12 kl. 08.12.36.png
Provkörningen till sjöss gav svar på två frågor;…
22-05-17 23-38-23 5983.jpg
Battericellerna, som ihopkopplade blir batteriet,…
Skärmavbild 2022-04-21 kl. 13.45.20.png
Detta är i alla fall ett svar på den i särklass…
22-02-06 14-14-12 5327.jpg
Efter att jag laddat batteriet var det dags för…
24-06-16 13-04-12 9786.jpg
Så här gjorde vi för att installera mastkablar i…
23-07-10 21-02-26 8220.jpg
Redan när vi köpte båten började vi riva i det…
22-09-12 16-50-10 6725.jpg
Hittills har vi använt en vanlig kabelvinda för…
22-07-04 15-33-30 6214.jpg
En rejäl arbetsinsats i helgen och nu är snart 48…
22-02-06 14-14-12 5327.jpg
Efter att jag laddat batteriet var det dags för…

Kontakta oss

Undrar ni något, vill ha tips eller bara sugna på att höra av er? Använd gärna formuläret nedan, så hörs vi av!

Ser du inget svar från oss? Kolla skräppostmappen, vi svarar på alla mail!

Obligatorisk
Obligatorisk
Obligatorisk
Captcha-kod